Nie jest komfortowy, dużo pali i coraz trudniej o zadbany egzemplarz, jeżeli jednak uda nam się taki znaleźć, zyskamy wsparcie w postaci niezawodnej i mocnej wywrotki. Mowa o samochodach ciężarowych marki MAN z silnikiem R6.
Ciężkie MAN-y drugiej serii, oznaczonej jako F90, wciąż dość często oferowane są na rynku wtórnym i mają dość wysokie ceny. Ten model ma podwozia o dmc od 19 aż do 48 ton, we wszystkich konfiguracjach napędu - od 4x2 do 8x8. Wersje terenowe stanowią jego atut, z kolei wśród pojazdów konkurencji tego typu odmianami może poszczycić się jedynie równy mu rocznikowo Mercedes SK.
Pojazdy budowlane zwykle wyposażone są w najmniejszą, dzienną szoferkę, która nie ma dużo miejsca w środku, ale za to jest dobrze wyciszona. Oczywiście wiek pojazdu robi swoje i coraz częściej zdarzyć się mogą pojazdy, w których nie będzie już coś działać - na porządku dziennym są np. rozszczelnione klimatyzacje, ale w sumie niewiele pojazdów zostało w nie wyposażonych. Serwisowania wymaga także zawieszenie szoferki, a jej blachy mogą mieć już ogniska korozji. Użytkownicy narzekają na mało komfortową jazdę.
Silnik R6 to najpopularniejsza jednostka w budowlanym MAN-ie. Zazwyczaj ma moc 370, rzadziej 420 KM, ale występowały także wersje 290-, 330- i 360-konne (od Euro 0 do Euro 2). Główne problemy tej jednostki to wypalone uszczelki pod głowicą oraz wycieki, jednak silnik zbiera dobre opinie, w przeciwieństwie do V10 (zwykle 500 KM), który nie jest tak trwały. Spalanie wersji czteroosiowych z silnikiem R6 waha się od 40 do nawet 50 l ON na 100 km. Przeciętnie trwałe są przekładnie (13- lub 15-biegowe Fuller i 16-biegowe ZF) oraz sprzęgła, mocne są za to mosty napędowe. Mechaniczne zawieszenie jest wytrzymałe, chociaż zdarzają się pęknięte resory z tyłu. F90 miewa problemy z elektryką (oświetlenie, przełącznik kierunkowskazów itp.). Tanich części do tego modelu jest pod dostatkiem.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- MAN F90 to wciąż pojazd, którym można się zainteresować, jeśli jest w dobrym stanie technicznym. Wzięciem cieszą się wersje terenowe. Są one wytrzymałe i mają niewiele elektroniki, ale czas jest nieubłagany i coraz częściej wymagają one poważniejszych napraw. Dobra wiadomość jest taka, że części można kupić bez problemu, sporo jest bowiem takich samych jak w nowszym F2000.
  
    
    
      | Dmc | 33.000 kg | 
    
      | Ładowność | 15. 500 kg | 
    
      | Rozstaw osi | 5.020 mm | 
    
      | Poj. siln. / cylindry | 12 l / R6 | 
    
      | Moc maksymalna | 370 KM | 
    
      | przy obr/min | 2.000 | 
    
      | Maks. mom. obr. | 1.520 Nm | 
    
      | przy obr/min | 1.200 | 
    
      | Skrzynia biegów | ręczna 16+1 | 
    
      | Przykładowe rozmiary ładowni (kiper) | 
    
      | długość | 5.900 mm | 
    
      | szerokość | 2.500 mm | 
    
      | wysokość | 1.250 mm | 
  
  
    
    
      | Chłodnica | 2.467 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) | 1.938 zł | 
    
      | Reflektor | 269 zł | 
    
      | Okładziny hamulcowe przód | 468 zł | 
    
      | Filtr oleju | 28 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 64 zł | 
  
  
    
    
      | Reflektor | 170 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 650 zł | 
    
      | Szyba czołowa | 450 zł | 
    
      | Chłodnica | 1.200 zł | 
  
  
    
    
    
      | 1991 | 480 | 79 | 
    
      | 1992 | 500 | 88,9 | 
    
      | 1992 | 550 | 92,5 | 
    
      | 1993 | 520 | 95,5 | 
    
      | 1995 | 320 | 99,9 |