Ciągniki John Deere serii 8R to rynkowa nowość. Tuż po swym debiucie zdobyły prestiżowe medale branżowe, m.in. na tegorocznych targach Polagra-Premiery w Poznaniu. Nic dziwnego, że ciągniki rolnicze John Deere cieszą się uznaniem i sporym powodzeniem wśród rolników.
Ciągniki John Deere serii 8R zaprojektowano z myślą o rolnikach z gospodarstw wielkoobszarowych, a także o firmach usługowych pracujących na rzecz rolnictwa. Jak podkreślają konstruktorzy, połączono w nich dużą moc pociągową z dość prostą obsługą.
Na ramie...
W konstrukcji wykorzystano ramę, a zatem swoisty znak firmowy traktorów marki John Deere. Zwiększa ona wytrzymałość całej maszyny, ładowność 8R osiąga 6 t. Pozwala to na stosowanie osprzętu o dużej szerokości roboczej, np. największych siewników, opryskiwaczy oraz agregatów uprawowo-siewnych. Wyróżnikiem ciągników 8R jest m.in. oświetlenie zewnętrzne o zasięgu 360 stopni, jak również nowa konsola umieszczona w podłokietniku (Com-mandArm), wraz z zintegrowanym wyświetlaczem (CommandCenter). CommandArm skupia wszystkie sterowniki w zasięgu ręki operatora. Z podłokietnika sterować można nie tylko elementami roboczymi maszyny, ale np. także radiem czy systemem głośnomówiącym. Kabina CommandView drugiej generacji ma kubaturę o jedną dziesiątą większą niż jej poprzedniczki. Szyby urosły o 7 proc., co poprawia pole obserwacji operatorowi.
Dziewięć litrów i zmienna geometria
Ciągniki serii 8R napędzane są przez 9-litrowe silniki PowerTechPlus. Turbosprężarka o zmiennej geometrii i układ paliwowy common rail mają zapewniać natychmiastową reakcję na zmienne warunki obciążenia, a system recyrkulacji spalin (EGR) powodować redukcję emisji toksycznych substancji. Napęd przenoszony jest poprzez bezstopniową przekładnię AutoPower. Maksymalna prędkość w warunkach drogowych wynosi 40 km/h. Przekładnia jest prosta w obsłudze, wystarczy wybrać odpowiednie ustawienie: poziom 1. dotyczy pracy z WOM i funkcji hydraulicznych; poziom 2. dotyczy prac z wykorzystaniem dużych sił uciągu, natomiast poziom 3. przeznaczono dla transportu i prac z wykorzystaniem niewielkich sił uciągu. Alternatywą jest automatyczna przekładnia Powershift (16 stopni do przodu, 5 do tyłu).
Przydatna automatyka
Unikatową cechą wyróżniającą te ciągniki jest system inteligentnego sterowania wyposażeniem iTEC. Automatyzuje on wszystkie operacje związane z narzędziami wykonywane na uwrociach. Można go zaprogramować na wyświetlaczu CommandCenter. Drugim stopniem automatyzacji pracy ciągnika jest satelitarne prowadzenie AutoTrac, które nie wymaga kierowania i ingerencji ze strony operatora, jednocześnie redukując zakładki pomiędzy przejazdami (nawet do 90 proc.). Pełną automatyzację uzyskamy przez połączenie obu systemów AutoTrac oraz iTEC, tworząc system iTEC Pro. W zależności od rodzaju sygnału, z jakiego użytkownik będzie chciał korzystać podczas prowadzenia satelitarnego maszyny, może on pracować z dokładnością od 2 do 30 cm.
  
    
    
    
      | Silnik | sześciocylindr., wysokopr. z turbosprężarką, 9-litrowy | 
    
      | Moc maks. (KM) | 285 | 312 | 339 | 366 | 392 | 
    
      | przy obr/min | 1.900 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | 
    
      | Maks. mom. obr. (Nm) | 1.085 | 1.199 | 1.310 | 1.419 | 1.515 | 
    
      | przy obr/min | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 
    
      | Skrzynia biegów | bezstopniowa z elektronicznym sterowaniem i tempomatem | 
    
      | Mech. różnicowy | blokowany elektrohydraulicznie | 
    
      | Maks. udźwig podnośnika | 7.665 kg | 8.436 kg | 
    
      | Wydatek pompy hydraul. | 167 l/min | 
    
      | Maks. kąt skrętu kół przednich | 55 stopni | 
    
      | Masa własna | 11.730 kg | 
    
      | Długość / szerokość / wysokość | 5.590 / 2.480 / 3.060 mm | 
    
      | Zbiornik paliwa | 680 l |