Samochody ciężarowe MAN-VW G90 to pojazdy udane i dość proste konstrukcyjnie. O ile są w dobrym stanie, nie przysporzą nam nieprzewidzianych wydatków. MAN-VW G90 powstał w kooperacji MAN-a i Volkswagena. Kabina pochodzi od VW LT, a MAN użyczył mechaniki do tego pojazdu. Gdy zakończono produkcję tej ciężarówki, Volkswagen nieco ją zmodernizował i wytwarzał jako LT-80.
Poprzednik MAN-a L2000 to owoc kooperacji z Volkswagenem: kabina od VW LT, a mechanika od MAN-a. Model pierwszej generacji, oznaczony jako G, produkowany był od 1977 r., drugą - G90 wprowadzono w 1987 r. i produkowano oficjalnie do 1993 (debiut L2000), zdarzają się jednak egzemplarze nawet z 1995 r. Po zakończeniu produkcji projekt przejął Volkswagen i wytwarzał pojazd jako L80, wprowadzając do niego m.in. własny silnik R4 turbo 137 KM i modernizując wnętrze. G90 ma trzy rozstawy osi: 3.300, 3.900 i 4.300 mm, dmc od 6 do 10 t. Najczęściej MAN-VW ma napęd 4x2, zdarzają się wersje 4x4 z reduktorem, blokadą tylnego mostu i zwolnicami.
G90 ma zazwyczaj pojedynczą kabinę z LT, która jest już mocno przestarzała. W przeciwieństwie do dostawczego LT jest odchylana, a w środku znajdziemy trzy miejsca siedzące. Dużo rzadziej w MAN-ie spotkać można kabinę brygadową. Generalnie komfort jazdy jest poniżej oczekiwań, przeszkadzają hałas i wibracje. Zastrzeżenia zgłaszane są także do zabezpieczenia antykorozyjnego szoferki, jednak rama ma opinię trwałej.
W G90 montowano dwa wolnossące silniki MAN-a: R4 4,6 litra (102 KM) i R6 6,9 l (150 KM). Popularniejszy jest większy, który jest mocny i dość oszczędny (pali od 12 do 15 litrów ON na 100 km w zależności od obciążenia). Motor R6 do naprawy głównej wytrzymuje około 800-900 tys. km. Wcześniej psuje się tylko jego osprzęt (m.in. pompy paliwa, rozruszniki i alternatory). Przeciętnej trwałości jest mechaniczna skrzynia ZF-a.
Zawieszenie pojazdu zbudowane jest zazwyczaj z resorów (z przodu dwu-, a z tyłu pięciopiórowych), zwykle serwisować trzeba przód. Przeciętną wytrzymałość mają hamulce. G90 dość rzadko gości w ogłoszeniach sprzedaży.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Poprzednik L2000 nie jest poszukiwanym pojazdem, ale jest grupa odbiorców, która bardziej niż komfort jazdy ceni prostą mechanikę i w miarę niskie koszty utrzymania. Te ostatnie zależą jednak w dużej mierze od stanu konkretnego egzemplarza. Części zamienne, jak na dość nietypowy model, są dostępne, nie brakuje także elementów poszycia kabiny rodem z LT.
  
    
    
      | Dmc | 7.490 kg | 
    
      | Ładowność | 3.500 kg | 
    
      | Rozstaw osi | 4.300 mm | 
    
      | Poj. silnika/cylindry | 6,9 l/R6 | 
    
      | Moc maksymalna | 150 KM | 
    
      | przy obr/min | 2.700 | 
    
      | Maks. mom. obr. | 450 Nm | 
    
      | przy obr/min | 1.200-1.500 | 
    
      | Skrzynia biegów | ręczna 5+1 | 
    
      | Przykładowe rozmiary ładowni (kontener) |  | 
    
      | długość | 6.100 mm | 
    
      | szerokość | 2.200 mm | 
    
      | wysokość | 2.250 mm | 
  
  
    
    
      | Chłodnica | 1.576 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza+ docisk+łożysko) | 2.056 zł | 
    
      | Reflektor | 470 zł | 
    
      | Okładziny hamulcowe | 140 zł | 
    
      | Filtr oleju | 28 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 48 zł | 
  
  
    
    
      | MAN G90 8.150 |  | 
    
      | Reflektor | 250 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 500 zł | 
    
      | Szyba czołowa | 300 zł | 
    
      | Chłodnica | 500 zł | 
  
  
    
    
    
      | 1990 | 480 | 6,7 | 
    
      | 1991 | 670 | 8,5 | 
    
      | 1992 | 550 | 9,5 | 
    
      | 1993 | 390 | 9,9 | 
    
      | 1994 | 500 | 14 |