Samochody dostawcze. Volkswagen T5 skrzyniowy (od 2003 r.)
            
				Piąta generacja Transportera (auta pochodzą głównie z poznańskiej fabryki VW) zdetronizuje niebawem na giełdach i w komisach swego poprzednika, T4. Rośnie liczba oferowanych do sprzedaży samochodów, jak również indywidualny import, szczególnie egzemplarzy z pierwszych lat produkcji.Walorami skrzyniowych Volkswagenów T5 są: dobry stan większości zabudów (zarówno fabrycznych, jak i powstałych w innych firmach), trwałe zamki, zawiasy. Użytkownicy chwalą praktyczny, odchylany stopień ułatwiający wsiadanie, umieszczony w tylnej burcie skrzyni, jak również uchwyty chowane w podłodze, służące do zamocowania ładunku.
Najmniejsze ze skrzyniowych T5 zbudowano na podwoziu o rozstawie osi 3.000 mm, auto ma dmc 2.800 kg, a ładowność (w zależności od wersji silnikowej i wyposażeniowej) 920-1.135 kg. Podobne gabarytowo auto może mieć dmc 2.850 lub 3.000 kg, a ładowność do 1.335 kg. Skrzyniowe T5 z rozstawem osi 3.000 mm występują wyłącznie z pojedynczą kabiną (2-3 miejsca). W wersji większej (rozstaw osi 3.400 mm) ładowność aut z kabinami krótkimi wynosi 860-1.275 kg, natomiast z kabinami podwójnymi 785-1.235 kg. Paradoksalnym może się wydawać, że bardziej trwałe jest zawieszenie tylne od przedniego (mała wytrzymałość stabilizatorów, amortyzatorów i łożysk). Sytuacja ta dotyczy samochodów bez względu na rozstaw osi.
Walorami skrzyniowych T5 są: dobry stan większości zabudów (zarówno fabrycznych, jak i powstałych w innych firmach), trwałe zamki, zawiasy. Użytkownicy chwalą praktyczny, odchylany stopień ułatwiający wsiadanie, umieszczony w tylnej burcie skrzyni, jak również uchwyty chowane w podłodze, służące do zamocowania ładunku.
W skrzyniowych T5 spotykamy praktycznie tylko dwa rodzaje silników. Popularniejsza jest jednostka 1.9 TDI, występująca w dwóch wersjach: 85 KM oraz 104 KM. Preferowana jest ta druga - od 0 do 80 km/h auto przyspiesza o 3 s szybciej, a pali praktycznie tyle samo (średnie wskazania użytkowników to 8,5-10 l/100 km). Wyróżnikiem jest odporność jednostki 1,9-litrowej na kiepskie paliwo. Alternatywę stanowi bardziej podatny na uszkodzenia z powodu kiepskiej jakości paliwa, jednak mocniejszy (130 KM) silnik 2,5-litrowy (spalanie 8,8-10,4 l/100 km). Ten ropniak występuje również w skrzyniowcach napędzanych na obie osie. Sporadycznie na giełdach i w komisach spotykamy T5 z automatyczną skrzynią biegów (Tiptronic). Mankamentem jest marne wyciszenie kabin T5, sporo zastrzeżeń użytkowników budzi też wydajność układu wentylacji i układu chłodzenia.
Plusy
Praktyczne wnętrze szoferki i ładowni. Mało usterkowe, ekonomiczne diesle.
Minusy
Kiepskie wyciszenie kabiny. Mało trwałe przednie zawieszenie. Wysokie ceny na rynku wtórnym.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Zawieszenie przednie pozostaje najbardziej kłopotliwym elementem samochodu. Można zapobiegać poważniejszym awariom, systematycznie kontrolując stan łożysk i amortyzatorów. Radzę uważać na "okazje", które trafiają się na rynku. Samochód można kupić nieco taniej niż gdzie indziej, ale szybko trafi on do serwisu. Zazwyczaj są to awarie spowodowane przeciążaniem auta.
  
    
    
      |  | Auto oceniane | Konkurent | 
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 3.000 kg | 3.210 kg | 
    
      | Ładowność | 1.260 kg | 1.520 kg | 
    
      | Długość | 5.074 mm | 5.225 mm | 
    
      | Szerokość | 1.994 mm | 2.198 mm | 
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 1.940 mm | 1.960 mm | 
    
      | Silnik/pojemność skokowa | turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 2.460 ccm | turbodiesel, wtrysk bezpośredni, 2.402 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 130 KM | 125 KM | 
    
      | przy obr/min | 3.500 | 3.800 | 
    
      | Maksymalny mom. obr. | 340 Nm | 285 Nm | 
    
      | przy obr/min | 2.000 | 2.300 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 153 km/h | 148 km/h | 
    
      | Rozmiary skrzyni ładunkowej |  |  | 
    
      | długość | 2.539 mm | 2.718 mm | 
    
      | szerokość | 1.940 mm | 2.165 mm | 
    
      | wysokość burt | 392 mm | 400 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 1.200 zł | 1.200 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) | 990 zł | 1.150 zł | 
    
      | Reflektor | 680 zł | 590 zł | 
    
      | Tarcza hamulcowa | 260 zł | 250 zł | 
    
      | Filtr oleju | 30 zł | 30 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 70 zł | 50 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 220 zł | 200 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 350 zł | 290 zł | 
    
      | Lampa tylna | 120 zł | 130 zł | 
    
      | Chłodnica | 200 zł | 200 zł | 
  
  
    
    
    
      |  | silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto | silnik / przebieg (tys. km) - cena brutto | 
    
      | 2003 | 1.9 TDI / 162 - 37,0 tys. zł | 2.0 TD / 182 - 36,5 tys. zł | 
    
      | 2004 | 1.9 TDI / 90 - 39,0 tys. zł | 2.0 TD / 147 - 37,9 tys. zł | 
    
      | 2004 | 2.5 TDI / 116 - 43,0 tys. zł | 2.4 TD / 100 - 40,0 tys. zł | 
    
      | 2005 | 1.9 TDI / 72 - 44,0 tys. zł | 2.0 TD / 132 - 38,0 tys. zł | 
    
      | 2005 | 2.5 TDI / 88 - 51,5 tys. zł | 2.4 TD / 115 - 47,5 tys. zł | 
    
      | 2006 | 1.9 TDI / 95 - 55,0 tys. zł | 2.4 TD / 98 - 50,0 tys. zł | 
    
      | 2007 | 1.9 TDI / 61 - 61,5 tys. zł | 2.4 TD / 101 - 59,0 tys. zł |