Volvo FL z najsłabszym, 180-konnym motorem sprawdza się głównie na krótkich dystansach. Uznanie użytkowników w sektorze dystrybucyjnym mały "Szwed" zdobywa głównie dzięki rozsądnym kosztom eksploatacji i wysokiej ogólnej niezawodności. Jeśli jednak dojdzie do awarii - mogą być problemy z jej usunięciem, ze względu na trudny dostęp. Zaletą samochodu jest niskie spalanie - 16-17 litrów ON na 100 km.
Opisywany model dostępny jest z napędem 4x2, z rozstawami osi od 3.200 do 6.500 mm. Wóz napędza 5,45-litrowy, sześciocylindrowy turbodiesel o mocy 180 KM. Niezbyt dynamiczny motor chwalony jest za trwałość i ekonomikę. Średni przebieg do naprawy głównej wynosi 800-900 tys. km. Przy przebiegach ok. 300-400 tys. km zużycie paliwa i oleju silnikowego oraz stopień sprężania są najczęściej zbliżone do fabrycznych. Według użytkowników spalanie wynosi średnio 16-17 l ON na 100 km. Układ paliwowy nie toleruje ropy niskiej jakości. Jak twierdzą mechanicy, do awarii pompowtrysków w tym modelu dochodzi jednak rzadziej niż w mocniejszych odmianach. Powód: "stoosiemdziesiątka" wykorzystywana jest na krótkich dystansach, najczęściej w transporcie dystrybucyjnym (z zabudowami izotermicznymi, kontenerowymi lub kurtynowymi, najpopularniejsze są wersje o dmc do 12 t), przez co tankowana jest zazwyczaj na tych samych, sprawdzonych stacjach.
Motor współpracuje z sześciostopniową manualną skrzynią biegów ZF. Przekładnia, podobnie jak sprzęgło, nie sprawia problemów.
Małe Volvo ma zawieszenie pneumatyczne lub mechaniczne, z przodu i z tyłu oparte na resorach. Bolączką w tradycyjnym podwoziu są wyrabiające się tuleje resorów. Awaria, ze względu na utrudniony dostęp do tych elementów, skomplikowana w usunięciu. Użytkownicy "FL-ek" często wymieniają też sworznie i drążki przedniego stabilizatora oraz tuleje w zwrotnicach. Pneumatyka nie sprawia natomiast problemów, podobnie jak tylne mosty. Wytrzymałe jest też zawieszenie kabiny.
Zarówno kabina (dostępne są krótkie dzienne i przedłużone sypialne), jak i rama dystrybucyjnego Volvo są solidnie zabezpieczone przed korozją. Minus: ciasne wnętrze, niskiej jakości, trzeszczące plastiki, kiepskie ogrzewanie oraz słabe wyciszenie. Pochwały zbiera skuteczny i niezawodny układ hamulcowy.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- "FL-ka" z najsłabszym, 180-konnym motorem to udany pojazd. Do serwisów trafiają auta z dużymi przebiegami i mimo to chodzi zazwyczaj tylko o bieżący serwis. Płyny i filtry warto wymieniać co 40 tys. km lub co siedem miesięcy. Koszty obsługi nie są wygórowane, większość napraw można wykonać poza ASO. Dostępność nowych i używanych części oraz zamienników jest dobra, a ich ceny rozsądne.
Plusy
Bezawaryjne tylne mosty.
Trwałe, ekonomiczne silniki.
Skuteczny układ hamulcowy.
Mocne sprzęgła.
Minusy
Ciasne szoferki.
Słabe wyciszenie.
Usterki mechanicznego zawieszenia osi.
Kiepska dynamika.
  
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 11.999 kg | 12.000 kg | 
    
      | Nośność | 6.150 kg | 5.950 kg | 
    
      | Rozstaw osi | 4.700 mm | 4.800 mm | 
    
      | Poj. silnika / cylindry | 5,45 l / R6 | 5,9 l / R6 | 
    
      | Moc maksymalna | 180 KM | 185 KM | 
    
      | przy obr/min | 2.100 | 2.400 | 
    
      | Maks. moment obrotowy | 700 Nm | 790 Nm | 
    
      | przy obr/min | 1.400-1.800 | 1.200-1.800 | 
    
      | Skrzynia biegów | ręczna 6+1 | ręczna 6+1 | 
    
      | Przykładowe rozmiary ładowni (kontener) | 
    
      | długość | 6.350 mm | 6.200 mm | 
    
      | szerokość | 2.450 mm | 2.490 mm | 
    
      | wysokość | 2.390 mm | 2.400 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 2.640 zł | 2.650 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 2.632 zł | 2.740 zł | 
    
      | Reflektor | 890 zł | 1.120 zł | 
    
      | Tarcza hamulcowa | 674 zł | 690 zł | 
    
      | Filtr oleju | 116 zł | 119 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 248 zł | 232 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 400 zł | 500 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 550 zł | 700 zł | 
    
      | Szyba czołowa | 700 zł | 800 zł | 
    
      | Chłodnica | 800 zł | 1.000 zł | 
  
  
    
    
    
      | 2001 | 870 - 44,9 tys. zł | 700 - 50,0 tys. zł | 
    
      | 2002 | 810 - 55,0 tys. zł | 670 - 57,0 tys. zł | 
    
      | 2003 | 730 - 62,5 tys. zł | 650 - 65,5 tys. zł | 
    
      | 2004 | 650 - 67,0 tys. zł | 600 - 70,0 tys. zł | 
    
      | 2005 | 580 - 73,5 tys. zł | 560 - 76,5 tys. zł |