Samochody dostawcze. Mercedes Sprinter 208 skrzynia (z lat 2000-2005)
            
				Marka zobowiązuje, choć w przypadku skrzyniowego Mercedesa 208 to powiedzenie nie w pełni się potwierdza. Samochód zbiera u użytkowników nieco gorsze opinie, niż można się było spodziewać. W naszej ocenie największe minusy skrzyniowego Mercedesa to: słabe wyciszenie wnętrza, marne osiągi silnika, mało trwałe fabryczne elementy zawieszenia. Po stronie zalet trzeba natomiast wpisać ekonomiczny silnik, solidne wykonanie wnętrza, wysoka jakość materiałów i ergonomę stanowiska kierowcy.
Oferta "dwieścieósemek" jako podwozi była całkiem spora, choć samochodów na nich zbudowanych jest na rynku wtórnym znacznie mniej niż furgonów. Gamę aut skrzyniowych otwiera samochód o rozstawie osi 3.000 mm. Długość ładowni osiąga 2.705 mm. Taki samochód oferowano w wariancie 2,5 t oraz 2,8 t. Ładowność w pierwszym wypadku wynosi 965 kg, w drugim jest o 295 kg większa. Interesującą propozycję stanowi skrzyniowiec z dłuższym (3.550 mm) rozstawem osi. Takim autem można przewozić ładunki o długości 3.270 mm. Jego ładowność jest jednak nieco niższa: w wariancie o dmc 2,5 t wynosi 950 kg, a w wariancie 2,8 t sięga 1.245 kg. Właśnie pojazdy w wersji dłuższej spotykamy czasami z podwójną kabiną.
Stan zabudów większości egzemplarzy jest dobry, a nawet bardzo dobry. Zwraca uwagę solidność montażu, a także zazwyczaj wysoka jakość materiałów, z których wykonano burty, zawiasy, zamki... Niemal trzy czwarte samochodów oferowanych w ostatnim czasie na giełdach i w komisach zaopatrzono w plandeki.
MB 208 napędzane są dieslem 2.2. To jednostka o znikomej awaryjności i niskim zużyciu paliwa. - Gdyby jeszcze nie była tak głośna... - usłyszeliśmy od użytkowników, choć spory hałas w kabinie wynika raczej z jej niedostatecznej izolacji akustycznej niż z wyjątkowej hałaśliwości samego motoru. Poza tym, że w kabinie jest głośno, to jeszcze jest dosyć ciasno - żalą się niektórzy użytkownicy. Nie ma natomiast zastrzeżeń do rozplanowania wnętrza, rozmieszczenia poszczególnych wskaźników itp. Motor jest niestety też dość mułowaty, co szczególnie daje się odczuć w załadowanym maksymalnie skrzyniowcu 2,8-tonowym. Słabym punktem są stabilizatory, jak również amortyzatory. Nie wytrzymują trudów poruszania się po polskich drogach. Sam układ jezdny (stabilność auta podczas jazdy na łukach, a także po nierównościach) oceniany jest jednak wysoko. Fabryczne i zalecane ogumienie skrzyniowej "dwieścieósemki" to 195/70/R15.
Ekspert
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania: - Ten silnik nie lubi jeździć na byle czym - mogłoby to doprowadzić do usterki. Warto też dbać o układ chłodzenia, po kilku latach eksploatacji jego wydajność może znacznie spaść. Nie ma rady na szybko zużywające się elementy zawieszenia, a mimo że jakościowe części są dość drogie, radzę stosować właśnie takie. W innym wypadku skazujemy się na częste wizyty w warsztacie..
Plusy
Ekonomiczny silnik. Solidne wykonanie wnętrza, wysoka jakość materiałów. Ergonomia stanowiska kierowcy.
Minusy
Słabe wyciszenie wnętrza. Marne osiągi silnika. Mało trwałe fabryczne elementy zawieszenia.
  
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 2.800 kg | 2.880 kg | 
    
      | Ładowność | 1.245 kg | 1.312 kg | 
    
      | Długość | 5.585 mm | 5.510 mm | 
    
      | Szerokość | 1.940 mm | 1.930 mm | 
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 2.335 mm | 2.300 mm | 
    
      | Silnik, pojemność skokowa | wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem, 2.151 ccm | wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem, 2.402 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 82 KM | 90 KM | 
    
      | przy obr/min | 3.800 | 3.500 | 
    
      | Maksymalny mom. obr. | 200 Nm | 200 Nm | 
    
      | przy obr/min | 1.400-2.600 | 1.800 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 135 km/h | 135 km/h | 
    
      | Rozmiary skrzyni ład. z plandeką |  |  | 
    
      | długość | 3.270 mm | 3.200 mm | 
    
      | szerokość | 1.900 mm | 1.900 mm | 
    
      | wysokość | 1.825 mm | 1.800 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 1.600 zł | 1.490 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 1.300 zł | 1.250 zł | 
    
      | Reflektor | 450 zł | 390 zł | 
    
      | Tarcza hamulcowa | 390 zł | 350 zł | 
    
      | Filtr oleju | 30 zł | 30 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 50 zł | 50 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 220 zł | 180 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 240 zł | 200 zł | 
    
      | Lampa tylna | 100 zł | 90 zł | 
    
      | Chłodnica | 250 zł | 250 zł | 
  
  
    
    
    
    
      | 2000 | 180 - 22,4 tys. zł | 225 - 20,0 tys. zł | 
    
      | 2001 | 212 - 27,0 tys. zł | 232 - 26,5 tys. zł | 
    
      | 2002 | 237 - 31,0 tys. zł | 139 - 31,0 tys. zł | 
    
      | 2003 | 129 - 34,0 tys. zł | 152 - 33,5 tys. zł | 
    
      | 2004 | 136 - 42,5 tys. zł | 125 - 39,5 tys. zł | 
    
      | 2005 | 105 - 45,0 tys. zł | 140 - 43,0 tys. zł |