Opony. Są nowości na rynku
            
				Wiele wskazuje na to, że pomimo kryzysowej psychozy ten rok będzie całkiem dobry dla firm oferujących nowe opony do maszyn budowlanych. W sprzedaży pojawi się także kilka nowości. Jedną z nich jest opona Dunlopa o oznaczeniu PG75 RCL, przeznaczona do ładowarek pracujących w firmach recyklingowych. Dunlop PG75 RCL dostępny jest w rozmiarze 405/70R20, używanym w większości maszyn Komatsu, Volvo, Liebherr i innych kompaktowych ładowarkach kołowych, często stosowanych w ośrodkach recyklingu złomu, szkła, drewna i odpadów komunalnych.
Nowością jest też opona Bridgestone VJT, przeznaczona do ładowarek o wadze od 10 do 30 ton i wozideł przegubowych o masie od 20 do 45 ton. Kolejną z nowości jest radialna opona Goodyear IT620T, przeznaczona do ładowaczy teleskopowych z mocniejszymi silnikami i o większym udźwigu. Na razie jedynym dostępnym rozmiarem nowej gamy jest 460/70R24.
Według danych firmy analitycznej Europol, w 2008 r. sprzedało się niemal tyle samo opon co w rekordowym 2007 (około 20 tys. sztuk). Dodajmy, że Europol analizuje sprzedaż tylko pięciu firm z branży (Bridgestone, BF Goodrich, Continental, Good- year i Michelin), a duża część sprzedaży to opony innych marek, pochodzących ze Słowacji, Indii i przede wszystkim z Chin. Co ciekawe, opony do maszyn sprzedawały się dobrze, zaś te przeznaczone dla rolnictwa i do ciężarówek notowały spadki sprzedaży. Dla opon budowlanych ten rok będzie najprawdopodobniej tylko nieco gorszy: - Na razie mamy dane dopiero za dwa pierwsze miesiące, ale już widać, że spadek sprzedaży nie jest tak dramatyczny, jak przypuszczano - informuje Marcin Niewulis z działu sprzedaży opon do kompaktowych maszyn budowlanych Michelin Polska.
- W tym roku wiosna przyszła późno, co również ma kolosalne znaczenie, ja jednak jestem optymistą i zakładam, że globalny spadek sprzedaży nowych opon do maszyn budowlanych w całym 2009 r. nie będzie większy niż 10 procent w stosunku do 2008.
Do ładowarek, wozideł...
W tym roku nie zabraknie nowości. Jedną z nich jest opona Dunlopa o oznaczeniu PG75 RCL, która przeznaczona jest do ładowarek pracujących w firmach recyklingowych. Opona ma szeroki, głęboki, niekierunkowy bieżnik, który wydłuża jej żywotność i dodatkowo chroni ją przed pękaniem czy przecięciem przez ostre przedmioty. Zastosowano w niej wzór z pełną sekcją środkową oraz wcięciami na barkach opony, które polepszają trakcję, a całość osadzona jest na przemysłowej osnowie i pasie. Górna część ściany bocznej posiada obrzeże ślizgowe, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzeń. Dunlop PG75 RCL dostępny jest w rozmiarze 405/70R20, używanym w większości maszyn Komatsu, Volvo, Liebherr i innych kompaktowych ładowarkach kołowych, często stosowanych w ośrodkach recyklingu złomu, szkła, drewna i odpadów komunalnych.
Nowością jest też opona Bridgestone VJT, przeznaczona do ładowarek o wadze od 10 do 30 ton i wozideł przegubowych o masie od 20 do 45 ton. Ściany boczne VJT zostały tak wyprofilowane, aby minimalizować uszkodzenia wynikające z przecięć. Kolejnym elementem są dodatkowe wzmocnienia, które nadają oponie odporność na otarcia i przecięcia podczas przenoszenia dużego ładunku, a także redukują wibracje, zapewniając wysoki komfort jazdy.
...i ładowaczy
Kolejną z nowości jest radialna opona Goodyear IT620T, przeznaczona do ładowaczy teleskopowych z mocniejszymi silnikami i o większym udźwigu. Na razie jedynym dostępnym rozmiarem nowej gamy jest 460/70R24.
Janusz Krupa, menedżer opon ciężarowych, rolniczych i przemysłowych w Goodyear Dunlop Tires Polska, motywuje jej wprowadzenie w następujący sposób: - Nowe modele telehandlerów, które pojawiają się na rynku, są bardziej uniwersalne i można je wyposażyć w większą liczbę wideł do palet, platform podnośników czy łyżek do ładowania, przez co często zastępują tradycyjne dźwigi i podnośniki. Niektóre oferują nawet możliwość podłączenia sprzętu z tyłu, przez co łatwo można je zamienić np. w pług. Ich uniwersalność i różnorodność stawiają nowe wymagania przed oponami montowanymi w tych maszynach.
  
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 32.000 kg | 32.000 kg | 
    
      | Nośność | 13.500 kg | 14.000 kg | 
    
      | Rozstaw osi | 5.100 mm | 5.020 mm | 
    
      | Poj. silnika / cylindry | 11,7 l / R6 | 13,8 l / R6 | 
    
      | Moc maksymalna | 420 KM | 420 KM | 
    
      | przy obr/min | 1.700-1.800 | 1.900 | 
    
      | Maks. moment obrotowy | 1.950 Nm | 1.900 Nm | 
    
      | przy obr/min | 1.050-1450 | 1.100 | 
    
      | Skrzynia biegów | ręczna 12 + 1 | ręczna 16 + 1 | 
    
      | Pojemność gruszki | 10 m sześc. | 9 m sześc. | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 3.675 zł | 4.910 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 5.354 zł | 4.070 zł | 
    
      | Okładziny hamulcowe | 519 zł / oś | 800 zł / oś | 
    
      | Reflektor | 813 zł | 310 zł | 
    
      | Filtr oleju | 72 zł | 50 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 261 zł | 160 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 200 zł | 250 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 500 zł | 700 zł | 
    
      | Chłodnica | 800 zł | 1.000 zł | 
    
      | Czołowa szyba | 750 zł | 1.300 zł | 
  
  
    
    
    
    
      | 1995 | 450 - 72 tys. zł | 310 - 65 tys. zł | 
    
      | 1996 | 550 - 85 tys. zł | 750 - 70 tys. zł | 
    
      | 1997 | 320 - 98 tys. zł | 450 - 78 tys. zł | 
    
      | 1998 | 440 - 105 tys. zł | 800 - 80 tys. zł | 
    
      | 1999 | 344 - 113 tys. zł | 1.290 - 88 tys. zł |