Samochody dostawcze. Mercedes Vario 4.2 TD (1995-2005)
            
				Niektórzy plasują Mercedesa Vario w grupie niewielkich ciężarówek, inni mówią o nim jak o typowym dostawczaku. Jak zwał tak zwał, to jedno z najbardziej funkcjonalnych aut użytkowych na rynku. Mercedes Vario ma kilka zalet, ale i sporo wad. Na plus tego dostawczaka przemawiają solidna konstrukcja podwozia, trwały silnik i małe spalanie. Minusy to z kolei łamliwe resory, kłopoty z rdzą oraz problemy z hamulcem ręcznym.
W zgodnej opinii obserwatorów rynku wtórnego podaż Vario na polskich giełdach i w komisach w najbliższych latach będzie się zwiększać. To rezultat rosnącego importu prywatnego.
Walorem auta jest mocna konstrukcja, choć niektórzy użytkownicy przeładowujący Vario skarżą się, że resory pękają (ładowność w maksymalnej wersji wynosi 4,7 t).
Oprócz niedużego pięciocylindrowego motoru 2,9-litrowego do napędu służy czterocylindrowa, 4,2-litrowa jednostka z turbosprężarką, oznaczona OM 904 LA. U nas zdecydowanie popularniejsza. Samochody z tym silnikiem oznaczono w zależności od tonażu: 614 lub 814. Ten silnik zbiera pozytywne opinie użytkowników. Jest trwały, cichy, a emitowane przez niego drgania są niewielkie. Średnie zużycie na poziomie ok. 11 l/100 km, tyle deklarują użytkownicy, należy uznać za niewielkie. Zdaniem mechaników, a także samych użytkowników samochodu korzystne parametry eksploatacyjne to rezultat zastosowania efektywnego, elektronicznego modułu sterującego dawkami wtryskiwanego paliwa. Napęd przenoszony jest przez wysoko ocenianą, pięciobiegową przekładnię ręczną, wyjątkowo rzadko w giełdowych czy komisowych egzemplarzach trafia się przekładnia automatyczna (oferowano ją za dopłatą). Chwalone jest hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego (neutralne niezależnie od obciążenia samochodu).
Wersja 614 występuje z napędem na jedną oś, w wariancie 814 jest wybór: jedna lub dwie osie napędzane. Plusem jest wydajny układ hamulcowy, w autach z pierwszych lat produkcji pojawiały się problemy z hamulcem ręcznym.
Użytkownicy nie potwierdzają natomiast zapewnień producenta o wyjątkowo solidnym zabezpieczeniu antykorozyjnym nadwozia. W jego blaszanych częściach zdarzają się spore ogniska rdzy.
W ogłoszeniach o sprzedaży Vario, a zamieszczanych ostatnio w naszym tygodniku dominują egzemplarze z roczników 2001-2003. Ceny wywoławcze siedmio-, ośmiolatków (z przebiegami 150-350 tys. km) oscylują pomiędzy 67 tys. zł a 86 tys. zł.
Ekspert
Józef Tworzyło, mechanik z Poznania
- Mankamentem Vario bywają mocno wysłużone elementy zawieszenia (resory, amortyzatory), zdarzają się kłopoty z układem elektrycznym. Radzę też sprawdzić, czy ogumienie stosowane w danym egzemplarzu jest takie, jakie zaleca producent, w 614 D 215/75 R16, a w 814 D 205/75 R 17,5. To ważne nie tylko dla zachowania odpowiednich właściwości jezdnych, ale także dla spalania.
Plusy
Solidna konstrukcja podwozia.
Trwały silnik.
Małe spalanie.
Minusy
Łamliwe resory.
Kłopoty z rdzą.
Problemy z hamulcem ręcznym.
  
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 5.990 kg | 5.500 kg | 
    
      | Ładowność | 2.820 kg | 2.700 kg | 
    
      | Długość | 6.330 mm | 6.150 mm | 
    
      | Szerokość | 2.200 mm | 2.030 mm | 
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 2.370 mm | 2.265 mm | 
    
      | Pojemność silnika | 4.250 ccm | 2.800 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 136 KM | 146 KM | 
    
      | przy obr./min | 2.200 | 3.600 | 
    
      | Maksymalny mom. obr. | 520 Nm | 320 Nm | 
    
      | przy obr./min | 1.200-1.600 | 1.500 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 120 km/h | 125 km/h | 
    
      | Rozmiary kontenera | 
    
      | długość | 4.100 mm | 4.060 mm | 
    
      | szerokość | 2.080 mm | 1.980 mm | 
    
      | wysokość | 1.930 mm | 1.850 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 1.050 zł | 950 zł | 
    
      | Sprzęgło | 1.140 zł | 1.220 zł | 
    
      | Amortyzator | 460 zł | 520 zł | 
    
      | Reflektor | 620 zł | 590 zł | 
    
      | Filtr oleju | 55 zł | 50 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 70 zł | 80 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 240 zł | 280 zł | 
    
      | Zderzak (przód) | 180 zł | 170 zł | 
    
      | Lampa tylna | 130 zł | 200 zł | 
    
      | Chłodnica | 250 zł | 210 zł | 
  
  
    
    
    
      | 1998 | furgon / 226 - 52,0 tys. zł | - | 
    
      | 1999 | skrzynia / 246 - 57,0 tys. zł | furgon / 240 - 52,0 tys. zł | 
    
      | 2000 | furgon / 310 - 66,0 tys. zł | skrzynia / 175 - 56,0 tys. zł | 
    
      | 2001 | furgon / 275 - 69,0 tys. zł | skrzynia / 200 - 62,5 tys. zł | 
    
      | 2002 | kontener / 149 - 83,5 tys. zł | kontener / 164 - 72,0 tys. zł | 
    
      | 2003 | furgon / 160 - 82 tys. zł | kontener / 220 - 77,0 tys. zł |