Samochody dostawcze. Hyundai H 100 kontener/skrzynia (1994-2002)
            
				Nie zdobył w Polsce takiej popularności jak europejscy konkurenci. Tymczasem ten dostawczak jest funkcjonalny i dla tych, dla których cena jest głównym kryterium decydującym o wyborze auta używanego, Hyundai H 100 stanowi atrakcyjną propozycję. Zaletą koreańskiego dostawczaka są w naszej ocenie ekonomiczny silnik, funkcjonalne zabudowy i atrakcyjne ceny na rynku wtórnym. Wady Hyundaia to z kolei: mało miejsca w szoferce, słabo wyciszona kabina oraz fakt, że auto źle zachowuje się podczas szybszej jazdy.
W Niemczech czy Holandii ceny komisowych egzemplarzy pochodzących z roczników 1996-1997 rzadko przekraczają 2,4 tys. euro (ok. ok. 8,5 tys. zł), a z przełomu ubiegłej i obecnej dekady 3,5 tys. euro (ok. 12,5 tys. zł). To znacznie mniej, niż kosztuje większość podobnych gabarytowo i tonażowo rywali.
H 100 jest u nas poszukiwany w wersjach skrzyniowej i kontenerowej. W tej pierwszej dzięki trzem opuszczanym, 40-centymetrowym burtom załadunek i rozładunek samochodu jest łatwy. "Kontenerowce", które powstały w firmach produkujących zabudowy, chwalone są też za funkcjonalność. Całkiem sporą grupę dostępnych w komisach i na giełdach tego typu pojazdów stanowią izotermy lub chłodnie. Są to zazwyczaj klasyczne zabudowy z paneli wypełnionych pianką poliuretanową.
Auta mają tzw. pojedyncze kabiny, z trzema miejscami, sporadycznie trafiają się egzemplarze z kabinami sześciomiejscowymi. Wbrew zapewnieniom producenta, miejsca w kabinie wcale nie jest dużo, szczególnie pasażerowie mogą odczuwać dyskomfort. W zgodnej opinii użytkowników bardzo wygodne są szerokie drzwi do kabiny, chwalona jest także widoczność do przodu i na boki. Gorzej z widokiem do tyłu (szczególnie uciążliwe w autach z zabudowami kontenerowymi), lusterka wsteczne są za małe.
Słabością rynkowej oferty H 100 jest brak możliwości wyboru jednostki napędowej. Inna sprawa, że jedyny 2,5-litrowy, czterocylindrowy turbodiesel w opinii użytkowników jest uznawany za jednostkę trwałą i ekonomiczną. Średnie wskazania użytkowników aut z zabudowami skrzyniowymi i kontenerowymi mieszczą się w przedziale 8,6-9,9 l oleju napędowego spalanego na 100 km.
Auto ma wydajne hamulce, elementy zawieszenia (dwa wahacze poprzeczne z przodu, oś sztywna z tyłu) dzielnie radzą sobie na naszych dziurawych drogach. Razi natomiast hałas wydobywający się z silnika i niemal bez przeszkód przedostający się do kabiny. H 100 nie lubi też szybszej jazdy, nawet mocno załadowane, a zatem dość ciężkie auto jest mało stabilne.
Plusy
Ekonomiczny silnik. Funkcjonalne zabudowy. Atrakcyjne ceny na rynku wtórnym.
Minusy
Mało miejsca w szoferce. Słabo wyciszona kabina. Auto źle zachowuje się podczas szybszej jazdy.
Ekspert - Józef Tworzydło, mechanik z Poznania:
- Samochód krytykowany jest najbardziej przez tych, którzy nie mieli z nim do czynienia. W sumie bowiem to udany model, z kilkoma ciekawymi, w owych latach nowoczesnymi rozwiązaniami. Ogólnie auto wymaga troski ze strony użytkownika (konserwacja, systematyczne kontrole płynów eksploatacyjnych), a wówczas odwzajemnia się znikomą awaryjnością.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 3.200 kg | 3.200 kg | 
    
      | Ładowność | 1.600 kg | 1.660 kg | 
    
      | Długość | 5.075 mm | 5.220 mm | 
    
      | Szerokość | 1.840 mm | 2.110 mm | 
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 2.900 mm | 3.100 mm | 
    
      | Pojemność silnika | 2.467 ccm | 2.224 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 85 KM | 86 KM | 
    
      | przy obr./min | 4.200 | 4.300 | 
    
      | Maksymalny mom. obr. | 210 Nm | 155 Nm | 
    
      | przy obr./min | 2.000 | 2.200 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 125 km/h | 120 km/h | 
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego | 
    
      | Długość | 2.950 mm | 3.070 mm | 
    
      | Szerokość | 1.780 mm | 2.000 mm | 
    
      | Wysokość | 2.160 mm | 2.230 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 1.640 zł | 1.350 zł | 
    
      | Sprzęgło | 1.290 zł | 1.260 zł | 
    
      | Amortyzator | 410 zł | 390 zł | 
    
      | Reflektor | 380 zł | 310 zł | 
    
      | Filtr oleju | 40 zł | 40 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 80 zł | 60 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 210 zł | 140 zł | 
    
      | Zderzak (przód) | 250 zł | 200 zł | 
    
      | Lampa tylna | 120 zł | 120 zł | 
    
      | Chłodnica | 200 zł | 200 zł | 
  
  
    
    
    
    
      | 1997 | skrzynia/ 2.5 TD - 11,5 tys. zł | kontener/ 2.5 D - 17,6 tys. zł | 
    
      | 1998 | kontener/ 2.5 TD - 15,2 tys. zł | skrzynia/ 2.5 D - 18,0 tys. zł | 
    
      | 1999 | skrzynia/ 2.5 TD - 16,0 tys. zł | skrzynia/ 2.5 TD - 23,0 tys. zł | 
    
      | 2000 | skrzynia/ 2.5 TD - 18,9 tys. zł | kontener/ 2.5 D - 32,0 tys. zł | 
    
      | 2001 | kontener/ 2.5 TD - 23,0 tys. zł | skrzynia/ 2.5 TD - 32,5 tys. zł | 
    
      | 2002 | kontener/ 2.5 TD - 28,0 tys. zł | kontener/ 2.2 HDI - 44,5 tys. zł |