Ciągniki siodłowe. Mercedes Actros  z lat 2003-2006
            
				Mercedes Actros z lat 2003-2006 jest bardziej niezawodny od poprzednika. W "dwójkach" wyeliminowano problemy z elektroniką układu wtryskowego znane z pierwszej generacji, dopracowano skrzynie biegów, poprawiono wykończenie szoferki. Użytkownicy wciąż psioczą jednak na fiksujące czujniki pokładowego komputera Telligent. Podsumowując nasze testy uznaliśmy, że do największych zalet Mercedesa Actrosa należą: duży wybór konfiguracji napędowych i wariantów mocy, niezawodne skrzynie biegów, solidne zawieszenie oraz dobre materiały wykończeniowe. Minusy to z kolei: wysokie spalanie, awarie czujników elektronicznych, wycieki oleju spod pokrywy głowicy, awaryjne zawieszenie szoferki oraz błędy komputera.
Ciągnik siodłowy dostępny jest w wariantach: dwu-, trzy- i czteroosiowym. Do wyboru są cztery typy kabin. Miejsce pracy kierowcy nie budzi zastrzeżeń. Co ważne, po 500-600 tys. km przebiegu plastiki nadal prezentują się estetycznie. Kabina ma czteropunktowe zawieszenie pneumatyczne zapewniające spory komfort. Niestety, w pojazdach eksploatowanych na krajowych i wschodnich trasach wymiany co pół roku wymagają tuleje i stabilizatory. Praktycznie żadnych problemów nie sprawia zawieszenie kół, układ kierowniczy oraz hamulce.
Do napędu służą dwa typy turbodiesli: V6 i V8. "Szóstki" mają pojemność 11,9 l (moc 320, 360, 408, 435 i 456 KM), "ósemki" 15,9 l (503, 537 i 578 KM). Motory są bardziej niezawodne od stosowanych w poprzedniku. Wyeliminowano problemy z elektroniką sterującą pracą układu wtryskowego, często skutkujące wytapianiem tłoków w cylindrach, które zdarzały się w pierwszej generacji, po ok. 700 tys. km. Uszczelnienia wymaga jednak pokrywa głowicy, spod której pojawiają się wycieki. Kolejne uszczelnienia konieczne są co 300-400 tys. km. Do naprawy głównej motor wytrzymuje ok. dwóch mln km. Minusem jest spore, niezależne od mocy silnika spalanie. "Solówka" bierze średnio 30 l ON na setkę, obciążony zestaw ok. 6-7 l więcej. Układ paliwowy "dwójki" jest bardziej wrażliwy na kiepską ropę.
Lepiej niż w pierwszej generacji sprawują się skrzynie biegów. W manualnych łatwiej włączać poszczególne biegi, a poza pierwszymi egzemplarzami, w których często padały cewki synchronizatorów, automatyczne nie sprawiają problemów (automaty w "jedynkach" błędnie wybierały przełożenia, rozłączały napęd). Bezawaryjne są sprzęgła. Do naprawy lepiej używać części oryginalnych, zamiennik wytrzymuje nie więcej niż pół roku.
Podobnie jak w "jedynkach" sporo skarg dotyczy komputera Telligent, który często podaje błędne informacje o usterkach.
Plusy
Duży wybór konfiguracji napędowych i wariantów mocy. Niezawodne skrzynie biegów. Solidne zawieszenie. Dobre materiały wykończeniowe.
Minusy
Wysokie spalanie. Awarie czujników elektronicznych. Wycieki oleju spod pokrywy głowicy. Awaryjne zawieszenie szoferki. Błędy komputera.
Ekspert: Krzysztof Wróbel z serwisu samochodów ciężarowych Max TIR w Lublinie:
- Po zimowej eksploatacji radzę skontrolować stan elektronicznych czujników komputera pokładowego. Te w zawieszeniu i układzie hamulcowym szybko korodują. Uszkodzone mogą błędnie informować np. o awarii ABS-u. Przestrzegam przed stosowaniem tanich, niesprawdzonych zamienników części, które mają niską trwałość.
  
    
    
      |  | Pojazd prezentowany | Konkurent | 
    
    
      | DMC zestawu tech./administracyjna | 40.000 / 40.000 kg | 40.000 / 40.000 kg | 
    
      | Masa własna | 7.035 kg | 7.300 kg | 
    
      | Rozstaw osi | 3.600 mm | 3.800 mm | 
    
      | Pojemność silnika/cylindry | 11,9 l / V6 | 10,3 l / R6 | 
    
      | Moc maksymalna | 435 KM | 430 KM | 
    
      | przy obr./min | 1.800 | 1.750-2.100 | 
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 2.100 Nm | 1.900 Nm | 
    
      | przy obr./min | 1.080 | 1.250-1.700 | 
    
      | Skrzynia biegów | aut. PowerShift 12+1 | automatyczna EuroTronic 12+1 | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 3.080 zł | 2.940 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 3.120 zł | 2.750 zł | 
    
      | Reflektor | 698 zł | 729 zł | 
    
      | Klocki hamulcowe | 462 zł / oś | 477 zł / oś | 
    
      | Filtr oleju | 179 zł | 218 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 210 zł | 260 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 450 zł | 400 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 800 zł | 750 zł | 
    
      | Szyba czołowa | 700 zł | 700 zł | 
    
      | Chłodnica | 1.300 zł | 1.200 zł | 
  
  
    
    
    
      |  | przebieg tys. km - cena netto | przebieg tys. km - cena netto | 
    
      | 2003 | 580 - 125,0 tys. zł | 650 - 96,0 tys. zł | 
    
      | 2003 | 500 - 133,0 tys. zł | 540 - 105,0 tys. zł | 
    
      | 2004 | 460 - 150,0 tys. zł | 420 - 130,0 tys. zł | 
    
      | 2004 | 420 - 162,0 tys. zł | 400 - 138,0 tys. zł | 
    
      | 2005 | 350 - 176,0 tys. zł | 370 - 163,0 tys. zł | 
    
      | 2005 | 300 - 184,0 tys. zł | 300 - 172,0 tys. zł | 
    
      | 2006 | 250 - 192,0 tys. zł | 240 - 182,0 tys. zł |