Samochody dostawcze. Renault Mascott skrzynia/wywrotka 2.8 dCi (1999-2004)
            
				W przeciwieństwie do innych aut użytkowych, Renault Mascott jest rzadziej w kraju spotykany jako furgon, a częściej z zabudowami skrzyniową i wywrotki. Na plus dostawczakowi Renault zaliczyliśmy mnogość wariantów gabarytowych i tonażowych, funkcjonalne wnętrze, ekonomiczne silniki oraz trwałe skrzynie biegów. Minusy to z kolei kiepskie wyciszenie wnętrza i mało wytrzymałe fabryczne elementy układu jezdnego.
To jedno z najmłodszych użytkowych Renault. Pierwsza generacja pojawiła się w sprzedaży dziewięć lat temu. Większy brat Mastera ma dopuszczalną masę całkowitą od 3,5 do 6,5 t, a ładowność od 0,9 do 4,3 t.
Fabryczne zabudowy skrzyniowe, wykonywane przez producentów współpracujących z Renault Trucks, oferowano tylko w Mascottach o DMC 3,5 t, z silnikami o mocy 106 i 125 KM. W praktyce na krajowych giełdach skrzynie można spotkać także w innych, cięższych odmianach opisywanej Renówki. Bowiem wiele nieautoryzowanych przez Renault firm zabudowywało podwozia Mascotta (DMC 3,5, 5,0, 5,5, 6,0 i 6,5 t, z silnikami o mocy 146 KM). Fabryczne pochodzenie ma wiele spotykanych na placach budów wywrotek na bazie Mascotta. I tu jednak w zabudowach seryjnych były ograniczenia. Wywrotki tylnozsypowe, a także trójstronne montowano jedynie na podwoziach o DMC 3,5 i 5,0 t (silniki o mocy 106 i 125 koni).
Na rynku wtórnym spotykamy skrzyniowe Maskotki zarówno z tradycyjnymi, jak i tzw. podwójnymi kabinami. Typowa kabina ma trzy miejsca, w wariancie maksymalnym siedem (czteromiejscowa ławka w drugim rzędzie). Najkrótszy z samochodów ma skrzynię o długości 2,6 m, a jest to auto z podwójną kabiną. W wariancie największym skrzynia mierzy 6,2 m, co pozwala na przewożenie wyjątkowo długich ładunków.
Wszystkie trzy wersje 2,8-litrowej jednostki napędowej Mascotta (z common rail) zbierają dobre recenzje użytkowników zarówno za kulturę pracy, jak i mały apetyt na paliwo. Pewnym zaskoczeniem są wysokie oceny, jakie od użytkowników dostają skrzynie biegów (w wersji podstawowej pięciostopniowa, w pozostałych sześcio), często krytykowane w innych autach użytkowych tej marki. Mankamentem Mascotta jest spory hałas przenoszony do kabiny z silnika oraz z układu jezdnego. Auto zbiera też cięgi za słabą wytrzymałość tulejek resorów oraz łożysk kół. Walorem kabiny Mascotta jest odpowiednia ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów, wydajny układ wspomagania oraz efektywna wentylacja i ogrzewanie.
Plusy
Mnogość wariantów gabarytowych i tonażowych. Funkcjonalne wnętrze. Ekonomiczne silniki. Trwałe skrzynie biegów.
Minusy
Kiepskie wyciszenie wnętrza. Mało wytrzymałe fabryczne elementy układu jezdnego.
Ekspert
Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- Radzę dbać o jakość oleju silnikowego, a także o szczelność układu chłodzenia silnika. Bezwzględnie należy stosować się do norm dotyczących ładowności danej wersji. Elementy zawieszenia, głównie resorów, a także amortyzatory nie należą do najmocniejszych, zwłaszcza jeśli auto jest systematycznie przeładowywane i narażone na kontakt z nawierzchnią naszych dróg.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 3.500 kg | 3.500 kg | 
    
      | Ładowność | 1.800 kg | 1.915 kg | 
    
      | Długość | 5.560 mm | 5.369 mm | 
    
      | Szerokość | 2.030 mm | 1.805 mm | 
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 2.162 mm | 2.069 mm | 
    
      | Pojemność silnika | 2.800 ccm | 2.953 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 106 KM | 110 KM | 
    
      | przy obr./min | 3.600 | 3.500 | 
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 250 Nm | 256 Nm | 
    
      | przy obr./min | 2.000 | 2.100 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 128 km/h | 135 km/h | 
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego |  |  | 
    
      | długość | 4.150 mm | 3.990 mm | 
    
      | szerokość | 2.100 mm | 1.825 mm | 
    
      | wysokość burt | 400 mm | 400 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 1.080 zł | 1.200 zł | 
    
      | Sprzęgło | 1.400 zł | 1.510 zł | 
    
      | Amortyzator przedni | 380 zł | 520 zł | 
    
      | Reflektor | 290 zł | 300 zł | 
    
      | Filtr oleju | 60 zł | 50 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 80 zł | 90 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 140 zł | 200 zł | 
    
      | Zderzak (przód) | 210 zł | 270 zł | 
    
      | Lampa tylna | 120 zł | 150 zł | 
    
      | Chłodnica | 200 zł | 220 zł | 
  
  
    
    
    
    
      | 2000 | 210 - 48,5 tys. zł | 240 - 41,7 tys. zł | 
    
      | 2001 | 167 - 52,0 tys. zł | 228 - 49,5 tys. zł | 
    
      | 2001 | 112 - 53,5 tys. zł | 170 - 54,0 tys. zł | 
    
      | 2002 | 182 - 59,0 tys. zł | 143 - 63,5 tys. zł | 
    
      | 2003 | 169 - 62,9 tys. zł | 258 - 59,0 tys. zł | 
    
      | 2004 | 92 - 67,5 tys. zł | 114 - 66,5 tys. zł |