Samochody dostawcze. Ford Transit 2.4 TD, kontener (2001-2006)
            
				Przed siedmioma laty Ford Transit otrzymał prestiżowy tytuł dostawczaka roku. Następne lata potwierdziły, że nie był to tytuł "na wyrost". Dostawczy Ford ma bowiem wiele zalet i większość użytkowników ceni sobie ten samochód. Na plus Forda można zaliczyć: funkcjonalność i wielkość ładowni, ekonomiczną jednostkę napędową, znikomą usterkowość silnika oraz łatwość w odsprzedaży na rynku wtórnym. Minusy to z kolei: marny stan niektórych zabudów, kiepskie wyciszenie wnętrza i niski komfort podróżowania (twarde zawieszenie).
Kupno u nas np. kontenerowego Transita nie jest sprawą prostą. Interesujące egzemplarze szybko znajdują nowych właścicieli. Bazę dla nich stanowi kilka rodzajów podwozi z kabinami, z rozstawem osi od 2,8 do 4,0 m. W kraju dominują kontenerowe Transity o ładowności 1.500-1.900 kg, z pojedynczymi kabinami. Kontenerowe Transity mają zazwyczaj singlowe ogumienie tylne, trafiają się też jednak "bliźniaki". W maksymalnym wariancie gabarytowym długość ładowni wynosi niemal 5 m, a kubatura 20 m sześc. (tylko z podwójnymi kołami tylnymi). Nierzadko nadwozia są izotermiczne, czasem zaopatrzone w agregaty chłodnicze. Same "pudła" wykonane są z reguły z warstwowych płyt klejonych, a poszycia z laminatów (rzadziej z blachy aluminiowej). Wiele aut ma jednak sfatygowane paki. Podłoga znajduje się na wysokości 950 mm, załadunek nie stanowi kłopotu. Zawieszenie Transita zbiera pozytywne opinie, choć jest dość sztywne i zdaniem większości użytkowników nie zapewnia odpowiedniego komfortu podróżowania. - Transit to nie limuzyna, za to zawieszenie jest bardzo trwałe - mówi pan Piotr Gwizdała z Zielonej Góry, który w ciągu trzech ostatnich lat przejechał Transitem blisko 90 tys. km. Użytkownicy chwalą bardzo dobrą widoczność z kabiny, krytykują natomiast niewystarczającą wydajność systemu wentylacyjnego i grzewczego.
Do napędu Transita z tego okresu wykorzystywano diesle o poj. 2,0 i 2,4 l. W przypadku aut z zabudowami kontenerowymi spotykamy jednak praktycznie tylko drugi z tych motorów. Jest to czterocylindrowa jednostka wysokoprężna z turbosprężarką oferowana nominalnie w trzech wariantach mocy: 75, 90 i 125 KM. W autach kontenerowych stosowano jedynie dwie ostatnie z wymienionych, najczęściej 90-konną. Użytkownicy nie mają zastrzeżeń do kultury pracy i chwalą niskie spalanie (7,4-8,5 l na 100 km). Mankamentem jest kiepskie wyciszenie wnętrza. Użytkownicy sygnalizują też problemy z układem elektrycznym aut, jak również z przeniesieniem napędu (ciężko "wchodzące" biegi).
Plusy
Funkcjonalność i wielkość ładowni. Ekonomiczna jednostka napędowa. Znikoma usterkowość silnika. Łatwość w odsprzedaży na rynku wtórnym.
Minusy
Marny stan niektórych zabudów. Kiepskie wyciszenie wnętrza. Niski komfort podróżowania (twarde zawieszenie).
Ekspert - Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- To udany samochód, użytkownicy rzadko mają do czynienia z usterkami uniemożliwiającymi jazdę. Radzę dokładnie kontrolować stan elementów zawieszenia. Bywa, że zaczyna szwankować skrzynia biegów, najczęściej ma to związek ze zużyciem łożysk. Bywają kłopoty z układem chłodzenia silnika, zazwyczaj jednak wynikają z braku jego konserwacji.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 3.500 kg | 3.500 kg | 
    
      | Ładowność | 1.715 kg | 1.650 kg | 
    
      | Długość | 6.075 mm | 5.880 mm | 
    
      | Szerokość | 2.198 mm | 2.100 mm | 
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 3.080 mm | 3.100 mm | 
    
      | Pojemność silnika | 2.402 ccm | 2.198 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 90 KM | 100 KM | 
    
      | przy obr./min | 4.000 | 4.000 | 
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm | 240 Nm | 
    
      | przy obr./min | 1.800 | 1.900 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 140 km/h | 140 km/h | 
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego | 
    
      | Długość | 3.520 mm | 3.495 mm | 
    
      | Szerokość | 2.060 mm | 2.000 mm | 
    
      | Wysokość | 2.200 mm | 2.230 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 1.380 zł | 1.420 zł | 
    
      | Sprzęgło | 1.400 zł | 1.280 zł | 
    
      | Amortyzator | 290 zł | 275 zł | 
    
      | Reflektor | 330 zł | 310 zł | 
    
      | Filtr oleju | 40 zł | 50 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 70 zł | 70 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 120 zł | 100 zł | 
    
      | Zderzak (przód) | 140 zł | 165 zł | 
    
      | Lampa tylna | 100 zł | 70 zł | 
    
      | Chłodnica | 180 zł | 180 zł | 
  
  
    
    
    
    
      | 2001 | 2.4 TD / 185 - 38,5 tys. zł | 2.5 TD / 210 - 35,5 tys. zł | 
    
      | 2002 | 2.4 TD / 114 - 40,0 tys. zł | 2.2 HDI / 147 - 38,8 tys. zł | 
    
      | 2003 | 2.4 TD / 147 - 48,5 tys. zł | 2.2 HDI / 104 - 47,5 tys. zł | 
    
      | 2003 | 2.4 TD / 66 - 56,0 tys. zł | 2.2 HDI / 140 - 53,5 tys. zł | 
    
      | 2004 | 2.4 TD / 120 - 62,8 tys. zł | 2.8 HDI / 92 - 60,0 tys. zł | 
    
      | 2005 | 2.4 TD / 73 - 73,5 tys. zł | 2.8 HDI / 68 - 71,0 tys. zł |