Samochody dostawcze. Mercedes-Benz Sprinter 2.2 CDI 82 KM furgon (1999-2005)
            
				Popularny Mercedes Sprinter z 82-konnym silnikiem 2.2 CDI jest wyjątkowo ospały, brak mu werwy, nawet gdy podróżujemy bez ładunku. Za sprawą niskiego spalania i małej awaryjności ta wersja cieszy się jednak u nas sporym wzięciem. Sprintery 2.2 CDI w najsłabszym wariancie mocy - 82 KM, zwłaszcza w cięższych odmianach tonażowych 308 i 408, krytykowane są przede wszystkim za kiepskie osiągi. Wóz chwalony jest natomiast za niskie koszty eksploatacji. Najpopularniejsze furgony z niskim lub podwyższonym dachem wg producenta spalają średnio ok. 7,5 l ON.
Dostawczak ze Stuttgartu w sprzedaży pojawił się w 1995 r. Cztery lata później wóz poddano gruntownej modernizacji, wprowadzając do oferty m.in. nowe ropniaki, w tym czterocylindrowy motor wysokoprężny OM 611 DE 22 LA o poj. 2.2 l w wersji o mocy 82 KM (są też odmiany 109- i 129-konna).
Sprintery 2.2 CDI w najsłabszym wariancie mocy - 82 KM, zwłaszcza w cięższych odmianach tonażowych 308 i 408, krytykowane są przede wszystkim za kiepskie osiągi. Wóz chwalony jest natomiast za niskie koszty eksploatacji. Najpopularniejsze furgony z niskim lub podwyższonym dachem wg producenta spalają średnio ok. 7,5 l ON. Niskie spalanie potwierdzają użytkownicy.
- Mam dwa Sprintery 208 CDI. Eksploatuję je codziennie z niewielkim ładunkiem w cyklu miejskim. Na setkę palą ok. 9 l. To niewiele. Mój poprzedni Sprinter z wolnossącym ropniakiem 2.3 o mocy 79 KM potrzebował średnio litr więcej - mówi Krzysztof Kuras, przedsiębiorca z Lublina. Ropniak 2.2 z common rail wymaga jednak tankowania ON wysokiej jakości. Same motory są niezawodne. Do naprawy głównej często osiągają przebiegi przekraczające pół miliona kilometrów. Problemów nie sprawiają też automatyczne i ręczne skrzynie biegów. W polskich warunkach eksploatacyjnych uwagi wymaga zawieszenie Sprinterów, w którym dochodzi do przyspieszonego zużycia tulei przedniego i tylnego stabilizatora, amortyzatorów oraz łożysk kół i sworzni wahaczy.
Plusem jest wysoka jakość plastików wykończeniowych, np. deski rozdzielczej, oraz wydajne ogrzewanie.
Większość Sprinterów z lat 1999-2005 dostępnych na rynku wtórnym jest bogato wyposażona. Standardem jest wspomaganie kierownicy, gros oferowanych na giełdach egzemplarzy ma airbag kierowcy i pasażera, pełną elektrykę, nierzadko trafiają się auta z klimatyzacją i systemem ogrzewania postojowego. Od 2003 r. w Sprinterach montowano też ESP. Auta po modernizacji są też dobrze zabezpieczone przed korozją.
Plusy
Niskie spalanie. Niezawodne silniki i trwałe skrzynie biegów. Bogate wyposażenie. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy
Kiepskie osiągi. Awaryjne zawieszenie. Układ paliwowy wrażliwy na kiepski ON.
Ekspert
Piotr Czajka, kierownik Auto Serwis Patyra w Lublinie:
- Radziłbym zwrócić uwagę szczególnie na elementy zawieszenia, które nie jest zbyt trwałe. Egzemplarze z początku produkcji mogą występować w wersjach bez stabilizatorów zawieszenia. Nie polecam ich ze względu na dużą podatność na boczny wiatr. Nawet jednokrotne zatankowanie słabej ropy może skończyć się uszkodzeniem zaworu ciśnieniowego i pompy paliwa.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 2.590 kg | 2.800 kg | 
    
      | Ładowność | 1.015 kg | 1.050 kg | 
    
      | Długość | 4.890 mm | 4.888 mm | 
    
      | Szerokość | 1.933 mm | 1.990 mm | 
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 2.320 mm | 2.232 mm | 
    
      | Pojemność silnika | 2.151 ccm | 2.188 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 82 KM | 90 KM | 
    
      | przy obr./min | 3.800 | 3.650 | 
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm | 260 Nm | 
    
      | przy obr./min | 1.400-2.600 | 2.000 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 145 km/h | 137 km/h | 
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego: |  |  | 
    
      | długość | 2.515 mm | 2.715 mm | 
    
      | szerokość | 1.736 mm | 1.764 mm | 
    
      | wysokość | 1.633 mm | 1.670 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 1.600 zł | 1.250 zł | 
    
      | Sprzęgło | 1.350 zł | 1.280 zł | 
    
      | Amortyzator przedni | 250 zł | 320 zł | 
    
      | Reflektor | 450 zł | 449 zł | 
    
      | Filtr oleju | 29 zł | 35 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 42 zł | 46 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 250 zł | 250 zł | 
    
      | Zderzak (przód) | 300 zł* | 350 zł* | 
    
      | Lampa tylna | 120 zł | 120 zł | 
    
      | Chłodnica | 400 zł | 450 zł | 
    
      | * poszycie zderzaka nieuzbrojone, bez kratek, reflektorów halogenowych itp. | 
  
  
    
    
    
    
      | 1999 | 2.2 CDI / 330 - 27,9 tys. zł | 2.5 D / 287 - 22,9 tys. zł | 
    
      | 2000 | 2.2 CDI / 289 - 33,2 tys. zł | 2.5 D / 294 - 23,5 tys. zł | 
    
      | 2001 | 2.2 CDI / 220 - 36,0 tys. zł | 2.2 DTI / 258 - 26,9 tys. zł | 
    
      | 2002 | 2.2 CDI / 213 - 38,9 tys. zł | 2.2 DTI / 226 - 32,7 tys. zł | 
    
      | 2003 | 2.2 CDI / 180 - 43,0 tys. zł | 2.5 DTI / 177 - 37,5 tys. zł | 
    
      | 2004 | 2.2 CDI / 140 - 52,0 tys. zł | 2.5 CDTI / 120 - 46,7 tys. zł | 
    
      | 2005 | 2.2 CDI / 106 - 59,5 tys. zł | 2.5 CDTI / 87 - 53,9 tys. zł |