Samochody dostawcze. Fiat Ducato 2.5 D/TD kontener (1996-2002)
            
				Ostatnio na krajowym rynku najbardziej poszukiwana wśród Fiatów Ducato jest wersja kontenerowa. Oferowane u nas kontenerowce są głównie importowane z Niemiec i Holandii. Do zalwet dostawczego Fiata można zaliczyć - dużą dostępność części zamiennych, relatywnie niskie ceny aut na rynku wtórnym, ergonomię szoferki i funkcjonalność ładowni i ekonomiczny silnik. Minusy to z kolei: mało dynamiczna jednostka napędowa w wersji wolnossącej, kiepskiej jakości materiały wykończeniowe we wnętrzu, duży hałas w kabinie oraz spora awaryjność układu elektrycznego.
Kontenerowe Ducato ma dwa warianty gabarytowe. Największym powodzeniem cieszy się u nas auto mierzące prawie 5,9 m (dane zamieszczamy w tabeli), zbudowane na tzw. długim podwoziu. Ta odmiana gabarytami przewyższa większość konkurentów. Nieco rzadziej spotykamy wersję krótszą mierzącą 5,3 m. W pierwszym przypadku kubatura wewnętrzna ładowni przekracza 16 m sześc., w drugim jest o ok. 1,5 m sześc. mniejsza.
Użytkownicy chwalą funkcjonalność i ładownię tego dostawczaka, ale ganią komfort jazdy: hałas we wnętrzu i kiepskiej jakości materiały w szoferce.
Wbrew pojawiającym się obiegowym opiniom elementy zawieszenia i układów: jezdnego oraz kierowniczego Ducato (amortyzatory, resory, drążki, łożyska) zużywają się porównywalnie jak u rywali. Zmorą użytkowników są zaś problemy z elektryką.
Spotykane u nas zabudowy powstały na konstrukcji stalowej lub aluminiowej. Na nich stworzono poszycie z tworzyw sztucznych. Zazwyczaj jest to typowy kontener, nieco rzadziej izoterma. Sporadycznie izolowana zabudowa wyposażona jest w agregat chłodniczy. Umożliwia on przewóz towarów w temperaturze kontrolowanej. Ducato cieszy się niezłą opinią wśród użytkowników aut dystrybucyjnych, np. kontenerów chłodni dostarczających artykuły spożywcze do punktów handlowych w centrach miast. Auto jest zwrotne i stosunkowo ekonomiczne. W czterech na pięć kontenerowców, które spotkaliśmy na giełdzie w Przeźmierowie dostęp do ładowni był jedynie przez drzwi tylne. W pozostałym były również skrzydłowe drzwi pojedyncze umieszczone z prawej strony.
Opinię ekonomicznej ma wolnossąca wersja 2,5-litrowa (dane w tabeli), spotkaliśmy też jednak użytkowników narzekających, że to prawdziwy "muł na kołach". Wskazania co do średniego spalania oscylowały pomiędzy 7,7 a 8,3 l na 100 km. Zdecydowanie większy rozrzut panował wśród użytkowników aut z silnikami turbo. Moc maksymalna (116 KM) i wysoki moment obrotowy (200 Nm) robią swoje. Samochód jest dynamiczny, ale śr. spalanie jest większe: 8,4-9,7 l na 100 km. Wpływ na zużycie ma to, czy auto ma owiewkę na ścianie kontenera.
Plusy
Duża dostępność części zamiennych. Relatywnie niskie ceny aut na rynku wtórnym. Ergonomia szoferki i funkcjonalność ładowni. Ekonomiczny silnik.
Minusy
Mało dynamiczna jednostka napędowa w wersji wolnossącej. Kiepskiej jakości materiały wykończeniowe we wnętrzu. Duży hałas w kabinie. Spora awaryjność układu elektrycznego.
Ekspert: Józef Tworzyło, mechanik z Poznania:
- Jednostka pochodząca od Iveco jest trwała i raczej nie zawodzi. Zdarzają się problemy z pompą paliwa, ale wynikają zazwyczaj ze stosowania marnej jakości oleju napędowego. Trafiają się egzemplarze z pordzewiałymi łącznikami poszczególnych elementów kontenera, szwankującymi zamkami. To jednak mankamenty, które wynikają z marnej jakości samych zabudów.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 3.500 kg | 3.500 kg | 
    
      | Ładowność | 1.450 kg | 1.500 kg | 
    
      | Długość | 5.880 mm | 5.651 mm | 
    
      | Szerokość | 2.000 mm | 1.974 mm | 
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 3.100 mm | 3.080 mm | 
    
      | Pojemność silnika | 2.446 ccm | 2.496 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 86 KM | 76 KM | 
    
      | przy obr./min | 3.800 | 4.000 | 
    
      | Maksymalny mom. obr. | 155 Nm | 146 Nm | 
    
      | przy obr./min | 2.200 | 2.500 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 135 km/h | 130 km/h | 
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego | 
    
      | długość | 3.540 mm | 3.400 mm | 
    
      | szerokość | 2.150 mm | 2.060 mm | 
    
      | wysokość | 2.230 mm | 2.200 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 1.400 zł | 1.380 zł | 
    
      | Sprzęgło | 1.250 zł | 1.400 zł | 
    
      | Amortyzator przedni | 310 zł | 290 zł | 
    
      | Reflektor | 340 zł | 330 zł | 
    
      | Filtr oleju | 50 zł | 40 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 80 zł | 70 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 140 zł | 120 zł | 
    
      | Zderzak (przód) | 125 zł | 140 zł | 
    
      | Lampa tylna | 90 zł | 100 zł | 
    
      | Chłodnica | 180 zł | 180 zł | 
  
  
    
    
    
      |  | silnik / przebieg tys. km - cena brutto | silnik / przebieg tys. km - cena brutto | 
    
      | 1997 | 2.5 D / 214 - 16,0 tys. zł | 2.5 D / 258 - 17,0 tys. zł | 
    
      | 1998 | 2.5 D / 176 - 17,6 tys. zł | 2.5 D / 149 - 18,7 tys. zł | 
    
      | 1999 | 2.5 D / 142 - 24,5 tys. zł | 2.5 D / 165 - 26,0 tys. zł | 
    
      | 1999 | 2.5 TD / 230 - 26,7 tys. zł | 2.5 TD / 190 - 30,0 tys. zł | 
    
      | 2000 | 2.5 D / 195 - 28,5 tys. zł | 2.5 D / 227 - 29,0 tys. zł | 
    
      | 2001 | 2.5 TD / 116 - 32,0 tys. zł | 2.5 TD / 160 - 34,6 tys. zł |