Renault Premium Landera zmieniono tego lata głównie z myślą o zastosowaniu w sektorze budowlanym. Ma m.in. transportować materiały na place budów. Podstawowym atutem zmodernizowanego Landera ma być duża ładowność. Zawieszenie tylne, w zależności od wersji może być mechaniczne lub pneumatyczne. Oś przednia o dopuszczalnym nacisku 9 t pozwala na zamontowanie żurawia za kabiną. Dopuszczalny nacisk na oś tylną wynosi 13 t, a w przypadku mostu podwójnego 21 t.
Ideą konstruktorów było połączenie w jednym pojeździe cech dwóch rodzajów samochodów. Z jednej strony zmodernizowana "Renia" ma być zwykłym autem drogowym, z drugiej ma dysponować parametrami zbliżonymi do typowych budowlanych "siłaczy".
Nowe mosty, większy prześwit
Podstawowym atutem zmodernizowanego Landera ma być duża ładowność. Uzyskano ją z jednej strony poprzez "odchudzenie" niektórych elementów, m.in. zastosowanie detali wykonanych z aluminium (np. obręcze kół, zbiornik paliwa), a z drugiej poprzez wzmocnienie ramy podwozia. Wykorzystano nową generację mostów z pojedynczą lub podwójną regulacją. Zawieszenie tylne, w zależności od wersji może być mechaniczne lub pneumatyczne. Opcjonalnie oferowana jest wyprofilowana oś zwiększająca prześwit o 60 mm. Oś przednia o dopuszczalnym nacisku 9 t pozwala na zamontowanie żurawia za kabiną. Dopuszczalny nacisk na oś tylną wynosi 13 t, a w przypadku mostu podwójnego 21 t.
Z zewnątrz i w środku
Z zewnątrz zwraca uwagę potężny zderzak czołowy. Składa się z trzech części, przy czym narożniki, a zatem elementy najbardziej narażone na uszkodzenia podczas pracy, zbudowano z blachy stalowej. Do wyboru są kabiny: krótka, długa, Global (najdłuższa i najlepiej wyposażona, może w niej być leżanka) oraz szoferka z podwyższonym dachem. Wejścia do kabin mają dwa lub trzy stopnie. Można też zamówić pięć różnych pakietów wyposażenia (Standard, Office, Relax, Night, Utility).
No to jazda!
Bazową wersją samochodu napędza silnik o pojemności 7,2 l. Podstawowy Lander 240 oferowany jest jako dwuosiowe podwozie z napędem na jedną oś. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 18 t. Także dwie kolejne wersje: 280 (dane w tabeli) oraz 320 (podwozie, ciągnik, konfiguracje 4x2, 6x2 oraz 6x4) napędzane są tym samym silnikiem co 240. Ma on moc odpowiednio: 240 KM, 280 KM i 320 KM. Do pozostałych trzech wariantów samochodu 370, 410 oraz 450 (dane w tabeli), występujących jako podwozia oraz ciągniki w konfiguracji 4x2, 6x2, 6x4, trafiły motory 11-litrowe o mocy 370 KM, 410 KM oraz 450 KM. Napęd może być przenoszony przez skrzynię mechaniczną z układem Super H (przełożenia biegów 1-4 i 5-8 nakładają się na siebie) lub zautomatyzowaną (Optidriver), ze specjalnym trybem pracy na budowie.
Zdaniem importera: Marcin Majak z Renault Trucks Polska:
- Tak zwana dystrybucja budowlana oznacza w praktyce poruszenie się w 70 proc. po jezdniach utwardzonych, a potem... też często po utwardzonych placach budów. Lander jest właśnie stworzony do tego typu zadań, adresujemy go do przewoźników dowożących materiały na place budowy. Auto ma niewielką masę własną i nisko położoną kabinę. Duży jest wybór silników. Zwracam uwagę na rozliczne możliwości zabudowy: od zwykłej platformy, przez wywrotkę, do betonomieszarki. Użytkownicy z pewnością docenią komfortowo wyposażoną, z ergonomicznym stanowiskiem kierowcy. Podsumowując, Lander jest stosunkowo lekkim samochodem dystrybucyjnym o dobrych zdolnościach terenowych i szerokim zakresie zastosowań.
  
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 26.000 kg | 
    
      | Ładowność | 17.800 kg | 
    
      | Wymiary pojazdu - długość/ szerokość/ wysokość | 8.108 mm/ 2.008 mm/ 2.978 mm | 
    
      | Rozstaw osi | 3.495 mm | 
    
      | Pojemność skokowa silnika | 10,8 l | 
    
      | Moc maksymalna | 410 KM przy 1.800-1.900 obr./min | 
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 1.900 Nm przy 1.000-1.400 obr./min | 
    
      | Skrzynia biegów | manualna, 16-biegowa | 
    
      | Napęd | 6x4 | 
    
      | Zawieszenie przednie/tylne | resory paraboliczne, stabilizatory/resory paraboliczne (normalne lub wzmocnione), stabilizatory | 
    
      | Układ hamulcowy | hamulce tarczowe, hamulec silnikowy Optibrake | 
    
      |  |  | 
    
      | Cena | producent nie podaje | 
    
      | Gwarancja mechaniczna | 1 rok + 1 rok na układ napędowy | 
    
      | Przeglądy techniczne | Przebiegi między przeglądami dostosowane do rodzaju eksploatacji pojazdu (system analizy stopnia zużycia oleju silnikowego). Maksymalny przebieg pomiędzy wymianą oleju w tylnym moście wynosi 240 tys. km, a w skrzyni biegów 300 tys. km. |