Samochody ciężarowe. DAF 45 i 55 z lat 1991-2000
            
				DAF-y serii 45 i 55 są pod względem komfortu, ekonomii i osiągów typowymi przeciętniakami. Cieszą się jednak u nas popularnością, bo są ogólnie trwałe. Podsumowując wrażenia z jazdy trzeba przyznać, że największymi atutami DAF-a są: trwałe silniki, mało awaryjne skrzynie biegów, skuteczne hamulce i dostępne części. Na niekorzyść ciężarówki przemawiają - mały wybór konfiguracji, ciasna szoferka, wysokie spalanie oraz słabe zabezpieczenie antykorozyjne.
Opisywane dystrybucyjne DAF-y weszły na rynek w 1991 r. Produkowane były jako dwu- i trzyosiowe podwozia o DMC 7,5-14 t, w konfiguracjach napędowych 4x2 i 6x2 (rozstawy osi 3.250-5.500 mm), z mechanicznym zawieszeniem kół i kabin. Pod maską są ropniaki o poj. 5,9 litra w czterdziestcepiątce lub 6,2 l w pięćdziesiątcepiątce. Mniejszy z silników w wersji wolnossącej ma moc 115 lub 130 KM, a w wersji turbodoładowanej 146, 152 i 163 KM, większy (tylko z turbo) dysponuje mocą 212 KM. Motory są trwałe, ale w wielu eksploatowanych u nas na porządku dziennym są wycieki. Mankamentem bazowego silnika jest też niewielka moc i mizerne osiągi. Najsłabszy z motorów kiepsko radzi sobie przy pełnym obciążeniu wozu. Minusem mocniejszych wersji jest spore spalanie. Dla przykładu, DAF 45 o DMC 11 t z 5,9--litrowym (163 KM) motorem w cyklu mieszanym (z czterotonowym obciążeniem) spala według użytkowników 22-23 l ON na setkę, podczas gdy MAN 8.153 mieści się, zdaniem szoferów, w 20 l.
W zależności od wersji, silniki współpracują z pięcio- (T5-290/5) lub sześciostopniowymi (S6-36/6, S6-36+GV 36/6 i S6-36+GV 80/6) skrzyniami biegów. Przekładnie są trwałe. Sporadycznie uszkodzeniom ulegają w nich m.in. synchronizatory i łożyska. Sprzęgła i hamulce nie sprawiają użytkownikom kłopotów. Gorzej z zawieszeniem. W DAF-ie najczęściej padają silentblocki resorów, łączniki stabilizatorów, nietrwałe są także końcówki drążków.
Do wyboru są dwie szoferki: krótka dzienna i przedłużona sypialna. W obu kabina jest ciasna, brakuje schowków, deska rozdzielcza jest niewygodna w obsłudze. Mankamentem są też trzaskające i trzeszczące elementy z tworzyw sztucznych. Mechaniczne zawieszenie szoferek jest trwałe. Wszelkie niedoskonałości nawierzchni są jednak wyraźnie odczuwalne w kabinie. Sporo do życzenia pozostawia też zabezpieczenie antykorozyjne aut.
Opinia użytkowników daje opisywanym DAF-om miano przeciętniaków wśród aut dystrybucyjnych.
Plusy
Trwałe silniki. Mało awaryjne skrzynie biegów. Skuteczne hamulce. Dostępne części.
Minusy
Mały wybór konfiguracji. Ciasna szoferka. Wysokie spalanie. Słabe zabezpieczenie antykorozyjne.
Ekspert - inż. Ryszard Bodys, szef Alba Service z Ciecierzyna k. Lublina:
- DAF-y 45 i 55 po poprzednikach przejęły niestaranne wykonanie, hałaśliwość i duże spalanie, ale również dość wysoką ogólną niezawodność. Koszty obsługi serwisowej nie są wygórowane, a prostota konstrukcji sprawia, że wszystkie naprawy można wykonać poza ASO. Dostępność nowych i używanych części oraz zamienników jest na naszym rynku bardzo dobra, a ich ceny rozsądne.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 11.000 kg | 8.000 kg | 
    
      | Ładowność | 6.050 kg | 4.800 kg | 
    
      | Rozstaw osi | 5.500 mm | 4.250 mm | 
    
      | Poj. silnika / cylindry | 5,9 l / R6 | 4,6 l / R4 | 
    
      | Moc maksymalna | 163 KM | 153 KM | 
    
      | przy obr./min | 2.600 | 2.400 | 
    
      | Maksymalny moment obrotowy | 585 Nm | 580 Nm | 
    
      | przy obr./min | 1.700 | 1.600 | 
    
      | Skrzynia biegów | ręczna 5+1 | ręczna 6+1 | 
    
      | Przykładowe rozmiary ładowni (kontener): | 
    
      | Długość | 5.700 mm | 6.200 mm | 
    
      | Szerokość | 2.500 mm | 2.450 mm | 
    
      | Wysokość | 2.400 mm | 2.350 mm | 
  
  
    
    
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 2.050 zł | 1.950 zł | 
    
      | Reflektor | 500 zł | 770 zł | 
    
      | Klocki hamulcowe | 290 zł | 270 zł | 
    
      | Filtr oleju | 70 zł | 95 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 150 zł | 165 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 220 zł | 300 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 500 zł | 490 zł | 
    
      | Szyba czołowa | 670 zł | 800 zł | 
    
      | Chłodnica | 800 zł | 750 zł | 
  
  
    
    
    
    
      | 1993 | 640 - 22,0 tys. zł | - | 
    
      | 1994 | 570 - 23,5 tys. zł | - | 
    
      | 1995 | 540 - 24,9 tys. zł | - | 
    
      | 1996 | 510 - 29,5 tys. zł | 467 - 32,9 tys. zł | 
    
      | 1997 | 430 - 30,0 tys. zł | 425 - 37,5 tys. zł | 
    
      | 1998 | 420 - 36,0 tys. zł | 370 - 40,9 tys. zł | 
    
      | 1999 | 433 - 41,0 tys. zł | 355 - 45,0 tys. zł | 
    
      | 2000 | 400 - 45,0 tys. zł | 362 - 48,7 tys. zł |