Samochody dostawcze. Opel Astra Van z lat 1998-2006
            
				Kompaktowe wymiary zewnętrzne, przyzwoitej wielkości ładownia, niezłe właściwości jezdne i wyposażenie przejęte z osobówki to główne atuty towarowej Astry. Do niedawna rzadko spotykany na naszym rynku dostawczak z Rüsselsheim, ostatnio coraz częściej trafia do Polski w ramach prywatnego importu. W naszej ocenie atutami Opla są: dobre zabezpieczenie antykorozyjne, niezłe wyposażenie, ładownia przyzwoitej długości i atrakcyjne ceny używanych egzemplarzy. Minusy to z kolei: awaryjne przednie zawieszenie, defekty elektryki oraz brak pojazdów z polskiej sieci dilerskiej.
Dostawcza Astra II rzadko gościła na naszych drogach, ponieważ nie było jej w ofercie sieci dilerskiej Opla w Polsce. Trafiające w ostatnim czasie na giełdy i do komisów Astry pochodzą więc wyłącznie z prywatnego importu. Towarowa Astra ma kompaktowe, identyczne jak osobowe kombi, wymiary zewnętrzne; kierowcy i pasażerowi zapewnia komfort osobówki, ma przy tym przyzwoitej wielkości ładownię: długość przedziału ładunkowego wynosi 1.688 mm - prawie tyle, ile w Peugeocie Partnerze (1.700 mm). Opel jest zazwyczaj nieźle wyposażony. Egzemplarze z Niemiec bądź krajów Beneluksu na ogół mają centralny zamek, elektrykę szyb i lusterek, cztery poduszki powietrzne, ABS, nierzadko klimatyzację.
O ile bolączką Astry pierwszej generacji było marne zabezpieczenie antykorozyjne, w dwójce wyraźnie to poprawiono - nadwozie zostało w pełni ocynkowane, rdza jest tu praktycznie niespotykanym zjawiskiem.
Wóz ma niezależne zawieszenie przednie z kolumnami McPhersona z przodu i zależne z belką skrętną z tyłu. Dostawczą Astrę prowadzi się jak osobówkę. Dość sztywno zestrojony układ zawieszenia pozwala na pewne pokonywanie ostrzejszych zakrętów, jednocześnie dobrze tłumi poprzeczne nierówności nawierzchni. Gorzej z jego trwałością, szczególnie z przodu. Użytkownicy Astry często skarżą się na luzy na tulejach wahaczy, tulejach środkowych i łącznikach stabilizatora. Tylna belka jest natomiast praktycznie bezawaryjna.
Pod maską dostawczej Astry najczęściej pracują silniki wysokoprężne o pojemności 1,7 l i mocy 68 KM (8V, TD), 75 KM (16V, DTI) lub 80 koni (16V, CDTI) oraz 2,0 l o mocy 82 (16V, DI) lub 101 KM (16V, DTI). Rzadziej w towarowych Astrach montowano benzyniaki - 1.4 16V o mocy 90 koni i 1.6 8V o mocy 75 lub 84 KM. W wersjach benzynowych defektom często ulegają silniki krokowe, pompy wodne, paski rozrządu i rozrząd oraz uszczelki pod głowicą. W ropniakach zapiekają się zawory recyrkulacji spalin EGR.
Plusy
Dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Niezłe wyposażenie. Ładownia przyzwoitej długości. Atrakcyjne ceny używanych egzemplarzy.
Minusy
Awaryjne przednie zawieszenie. Defekty elektryki. Brak pojazdów z polskiej sieci dilerskiej.
Ekspert: Piotr Czajka z Patyra Serwis z Lublina:
- Astra Van to jeden z tańszych małych dostawczaków na rynku. Przystępne cenowo są też materiały eksploatacyjne, wóz wymaga jednak starannej obsługi serwisowej. W silnikach wysokoprężnych olej wymieniać należy co 10 tys. km. Użytkowników wersji benzynowych uczulam na urywające się przednie łapy silnika. Podobnie jak w wersjach osobowych mało trwały jest układ wydechowy.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 1.710 kg | 1.755 kg | 
    
      | Ładowność | 515 kg | 600 kg | 
    
      | Długość | 4.288 mm | 4.110 mm | 
    
      | Szerokość | 1.709 mm | 1.720 mm | 
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 1.465 mm | 1.800 mm | 
    
      | Pojemność silnika | 1.686 ccm | 1.905 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 75 KM | 71 KM | 
    
      | przy obr./min | 4.400 | 4.600 | 
    
      | Maksymalny mom. obr. | 165 Nm | 120 Nm | 
    
      | przy obr./min | 1.800-3.000 | 2.000 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 170 km/h | 157 km/h | 
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego | 
    
      | Długość | 1.688 mm | 1.700 mm | 
    
      | Szerokość | 1.334 mm | 1.600 mm | 
    
      | Wysokość | 886 mm | 1.160 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 510 zł | 690 zł | 
    
      | Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) | 550 zł | 560 zł | 
    
      | Reflektor | 380 zł | 290 zł | 
    
      | Tarcza hamulcowa | 208 zł | 190 zł | 
    
      | Filtr oleju | 13 zł | 16 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 35 zł | 39 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 200 zł | 120 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 170 zł | 120 zł | 
    
      | Lampa tylna | 90 zł | 90 zł | 
    
      | Chłodnica | 170 zł | 190 zł | 
  
  
    
    
    
      |  | silnik / przebieg tys. km - cena brutto | silnik / przebieg tys. km - cena brutto | 
    
      | 1999 | 1.7 DTI / 205 - 11,9 tys. zł | 1.9 D / 189 - 12,5 tys. zł | 
    
      | 2000 | 1.7 DTI / 167 - 12,5 tys. zł | 1.9 D / 175 - 12,9 tys. zł | 
    
      | 2001 | 1.7 DTI / 137 - 14,4 tys. zł | 1.9 D / 160 - 15,0 tys. zł | 
    
      | 2002 | 1.7 DTI / 120 - 16,5 tys. zł | 1.4 B+G / 144 - 17,0 tys. zł |