Samochody dostawcze. Citroen Jumpy 1.9 D, 1.9 TD, 2.0 HDI (1996-2006)
            
				
  
  
Citroen Jumpy pierwszej generacji jest reprezentantem niezbyt licznej grupy aut dostawczych o rozmiarach pośrednich pomiędzy samochodami użytkowymi zbudowanymi na bazie osobówek segmentu B, np. Oplem Combo czy VW Caddy, a najpopularniejszymi dostawczymi "średniakami", takimi jak VW Transporter czy Ford Transit. Zaletami 
samochodów dostawczych z Francji są przede wszystkim: ekonomiczne silniki (1.9 D oraz 2.0 HDI), trwały wolnossący diesel, ustawna ładownia oraz komfort jazdy prawie jak w osobówce. Minusy to z kolei: nietrwałe przednie zawieszenie, rdza, wycieki oleju z silnika i kłopoty z instalacją elektryczną.
Luk bagażowy opisywanego Citroena w wersji bazowej (kabina z jednym rzędem siedzeń) ma kubaturę ok. 3,5 m sześc. Plusem jest to, że przestrzeni tej nie ogranicza np. koło zapasowe, które znajduje się pod podłogą. Innym walorem Jumpy jest komfort podróżowania, podobny do tego, jaki znamy z samochodów osobowych. Słabym zaś punktem jest zawieszenie (głównie przednie), w którym częstej wymiany wymagają np. amortyzatory i sworznie.
W jednostki wysokoprężne zaopatrzonych zostało ponad 90 proc. Jumpy, które sprzedano u nas u dilerów i spotyka się w komisach oraz na giełdach. Z trzech diesli najbardziej ceniony jest najstarszy, wolnossący 1.9 71 KM. Pytanym przez nas użytkownikom nie przeszkadza to, że auto z tym motorem jest "mułowate", gdyż ich zdaniem słabe osiągi rekompensuje małe spalanie (średnie wskazania nie przekraczają 7 l/100 km). Silnik ma opinię trwałego, trzeba jedynie co 60-70 tys. km wymienić uszczelkę pod głowicą.
Znacznie lepsze osiągi ma diesel 1.9 TD 92 KM, zaopatrzony w turbosprężarkę, jednak pali sporo więcej. Szczególnie widać to w trakcie jazdy miejskiej: 9-10 l/100 km (1.9 D 8-8,5 l). Jeszcze lepszymi parametrami charakteryzuje się najnowocześniejsza jednostka, zaopatrzona w bezpośredni wtrysk paliwa (2.0 HDI 94-109 KM), spotykana w najmłodszych Jumpy. Zużycie oleju napędowego jest tu mniejsze o ok. 0,5 l na 100 km niż w motorze wolnossącym. Posiadacze skarżą się tylko, że ten silnik jest mało odporny na "chrzczone" paliwo, szwankują z tego powodu m.in. elementy układu wtryskowego.
Słabym punktem pierwszych Jumpy jest instalacja elektryczna. W autach starszych, z lat 1996-1998, przewody są delikatne, szybko korodują i pękają. Starsze Jumpy mają też problemy z korozją.
Poza typowym, 2-miejscowym furgonem Jumpy występuje także w wariancie przeszklonym, kombi (5 miejsc). Znacznie rzadziej trafiają się samochody zaopatrzone w kanapę z przodu z trzema miejscami. Standardem są dwuczęściowe, symetryczne drzwi tylne oraz suwane boczne. Te ostatnie czasem tracą szczelność, co zdarza się głównie w okresach sporych wahań temperatur.
Plusy
Ekonomiczne silniki (1.9 D oraz 2.0 HDI). Trwały wolnossący diesel. Ustawna ładownia. Komfort jazdy prawie jak w osobówce.
Minusy
Nietrwałe przednie zawieszenie. Rdza. Wycieki oleju z silnika. Kłopoty z instalacją elektryczną.
Ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania
- Przy odpowiedniej eksploatacji samochód nie powinien sprawiać użytkownikom poważniejszych problemów. Mało trwałe są fabryczne uszczelki, stąd czasem silniki są "mokre". Nie radzę nadmiernie zwlekać z wymianą uszczelki pod głowicą, a także układu rozrządu. Zdarzają się egzemplarze z mocno zużytym systemem chłodzenia silnika, a to grozi przegrzaniem jednostki. Najmniej trwałym, fabrycznym elementem zawieszenia są przednie amortyzatory.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 2.200 kg | 2.450 kg | 
    
      | Ładowność | 815 kg | 1.060 kg | 
    
      | Długość | 4.440 mm | 4.500 mm | 
    
      | Szerokość | 1.810 mm | 1.695 mm | 
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 1.940 mm | 1.980 mm | 
    
      | Pojemność silnika | 1.905 ccm | 2.283 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 71 KM | 75 KM | 
    
      | przy obr./min | 4.600 | 4.200 | 
    
      | Maksymalny mom. obr. | 120 Nm | 125 Nm | 
    
      | przy obr./min | 2.000 | 2.000 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 145 km/h | 145 km/h | 
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego | 
    
      | Długość | 2.059 mm | 2.360 mm | 
    
      | Szerokość | 1.435 mm | 1.540 mm | 
    
      | Wysokość | 1.290 mm | 1.400 mm | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 920 zł | 1.150 zł | 
    
      | Sprzęgło | 1.200 zł | 1.220 zł | 
    
      | Amortyzator przedni | 340 zł | 300 zł | 
    
      | Reflektor | 350 zł | 400 zł | 
    
      | Filtr oleju | 50 zł | 40 zł | 
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 920 zł | 1.150 zł | 
    
      | Sprzęgło | 1.200 zł | 1.220 zł | 
    
      | Amortyzator przedni | 340 zł | 300 zł | 
    
      | Reflektor | 350 zł | 400 zł | 
    
      | Filtr oleju | 50 zł | 40 zł | 
  
  
    
    
    
      |  | silnik / przebieg tys. km - cena brutto | silnik / przebieg tys. km - - cena brutto | 
    
      | 1997 | 1.9 D/ 185 - 15,5 tys. zł | 2.3 D / 236 - 16,0 tys. zł | 
    
      | 1998 | 1.9 D/ 234 - 17,5 tys. zł | 2.3 D / 145 - 16,9 tys. zł | 
    
      | 1999 | 1.9 D/ 190 - 18,2 tys. zł | 2.3 D / 212 - 18,5 tys. zł | 
    
      | 2000 | 1.9 TD / 205 - 20,0 tys. zł | 2.3 D / 150 - 21,0 tys. zł | 
    
      | 2001 | 2.0 HDI / 167 - 23,9 tys. zł | 2.3 D / 137 - 26,0 tys. zł | 
    
      | 2003 | 2.0 HDI / 102 - 28,5 tys. zł | - |