Samochody dostawcze. Renault Express/Rapid z lat 1991-1998
            
				Przednia część nadwozia z osobówki plus duża paka - takiej recepty na mały wóz użytkowy na przełomie lat 80. i 90. trzymała się większość producentów. Nie inaczej było z Renault. Na bazie miejskiej "piątki" Francuzi produkowali udany model Express/Rapid. Atuty tej odmiany Renault to naszym zdaniem: niska awaryjność, ustawna ładownia, spory wybór jednostek napędowych i duża podaż modelu na rynku. Minusy to z kolei: ciasna szoferka, spartańskie wyposażenie większości egzemplarzy oraz korozja nadwozia i układu wydechowego.
Express (na niektórych rynkach znany jako Rapid) zdobył spore uznanie na europejskim rynku. W Polsce, dzięki swojej funkcjonalności i niskiej awaryjności, nadal jest chętnie kupowany.
Samochód produkowany był w dwóch wersjach nadwozia: jako dwumiejscowy furgon oraz pięciomiejscowe, przeszklone kombi. Ładownia "francuza" (dostęp przez tylne, dwuskrzydłowe, symetryczne drzwi) jest dość obszerna i ustawna. Tak jak w konkurencyjnym Citroenie C15 na pace Renault w dwuosobowej wersji zmieści się europaleta. Express ustępuje jednak "cytrynie" ładownością. W zależności od wersji może przewieźć 500-600 kg, podczas gdy C15, w popularnych wersjach z dieslem, może udźwignąć do 765 kg.
Szoferka jest ciasna, archaiczna już dziś deska rozdzielcza pochodzi wprost z osobowej "piątki". Użytkownicy chwalą jednak logiczne rozmieszczenie przycisków i przełączników oraz trwałą tapicerkę ze skaju, natomiast narzekają na kiepskie ogrzewanie i brak wspomagania kierownicy (występowało bardzo rzadko).
Renault Express/Rapid dostępne jest w pięciu wersjach silnikowych. Do wyboru są benzyniaki 1.2/55 KM, 1.4/60 KM, 1.4/80 KM oraz diesle 1.6/55 KM i 1.9/65 KM. Najbardziej cenione (średnie spalanie w cyklu mieszanym, przy spokojnej jeździe, wg użytkowników wynosi 5-6 l ON na 100 km) i najpopularniejsze są ropniaki, które do naprawy głównej pokonują zwykle około 400 tys. km. Benzyniaki "kapitalkę" przechodzą zazwyczaj po 300 tys. km.
Skrzynie biegów nie sprawiają kłopotów. Największym problemem użytkowników Express/Rapid jest korozja nadwozia. Ogniska rdzy pojawiają się najczęściej na masce, progach, na dachu nad częścią bagażową i tylnych drzwiach. Rdza atakuje też wydech, którego trwałość, w przypadku oryginału, wynosi około trzech lat. Co ciekawe, kierowcy małego dostawczego Renault nie narzekają na usterki zawieszenia. Do częstych defektów drążka skrętnego tylnej osi dochodzi tylko w przeciążanych egzemplarzach.
Na rynku wtórnym wybór modelu Express/Rapid jest spory. Duża część oferowanych na sprzedaż pojazdów została niedawno sprowadzona z zagranicy.
Plusy
Niska awaryjność. Ustawna ładownia. Spory wybór jednostek napędowych. Duża podaż modelu na rynku.
Minusy
Ciasna szoferka. Spartańskie wyposażenie większości egzemplarzy. Korozja nadwozia i układu wydechowego.
Ekspert: Mariusz Kacprzak, mechanik z Lublina:
- Express dobrze sprawdza się w polskich warunkach. Wysokoprężne silniki 1.9 charakteryzują się dużą wytrzymałością, są odporne na stosowanie ON niskiej jakości, a obsługa ogranicza się najczęściej do wymiany oleju silnikowego i filtrów. Części zamienne są tanie, wiele napraw użytkownik może wykonać sam.
  
    
    
      |  | Auto prezentowane | Konkurent | 
    
    
      | Długość | 3.946 mm | 3.995 mm | 
    
      | Szerokość | 1.555 mm | 1.636 mm | 
    
      | Wysokość | 1.793 mm | 1.800 mm | 
    
      | Pojemność silnika | 1.870 ccm | 1.868 ccm | 
    
      | Moc maksymalna | 65 KM | 60 KM | 
    
      | przy obr./min | 4.500 | 4.600 | 
    
      | Maks. moment obrotowy | 120 Nm | 110 Nm | 
    
      | przy obr./min | 2.250 | 2.000 | 
    
      | Prędkość maksymalna | 145 km/h | 125 km/h | 
    
      | Zużycie paliwa | 6,8 l ON / 100 km | 6,5 l ON / 100 km | 
    
      | Ładowność | 550 kg | 765 kg | 
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego | 
    
      | długość | 1.600 mm | 1.640 mm | 
    
      | szerokość | 1.420 mm | 1.540 mm | 
    
      | wysokość | 1.210 mm | 1.230 mm | 
  
  
    
    
    
      | Tarcza hamulcowa | 120 zł | 160 zł | 
    
      | Chłodnica | 580 zł | 660 zł | 
    
      | Wahacz poprzeczny (przód) | 200 zł | 250 zł | 
    
      | Amortyzator | 275 zł | 320 zł | 
    
      | Filtr oleju | 20 zł | 40 zł | 
    
      | Filtr powietrza | 45 zł | 60 zł | 
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 40 zł | 70 zł | 
    
      | Amortyzator | 80 zł | 100 zł | 
    
      | Zderzak przedni | 100 zł | 100 zł | 
    
      | Chłodnica | 200 zł | 180 zł | 
  
  
    
    
    
      |  | silnik / przebieg w tys. km - cena brutto | silnik / przebieg w tys. km - cena brutto | 
    
      | 1991 | 1.6 D / 400 - 1,7 tys. zł | 1.8 D / 450 - 2,0 tys. zł | 
    
      | 1992 | 1.2 B / 330 - 2,4 tys. zł | 1.8 B / 380 - 1,9 tys. zł | 
    
      | 1993 | 1.9 D / 355 - 3,3 tys. zł | 1.8 D / 367 - 3,4 tys. zł | 
    
      | 1995 | 1.2 B / 187 - 4,3 tys. zł | 1.8 D / 190 - 4,4 tys. zł | 
    
      | 1997 | 1.9 D / 232 - 6,7 tys. zł | 1.8 D / 282 - 6,0 tys. zł | 
    
      | 1998 | 1.9 D / 148 - 8,0 tys. zł | 1.8 D / 215 - 7,0 tys. zł | 
    
      | 1998 | 1.9 D / 160 - 8,6 tys. zł | 1.8 D / 140 - 7,5 tys. zł |