Wiadomości z rynku

poniedziałek
30 grudnia 2024

Kamazy z silnikami Euro 6

Jednostki Cummins w trzech wariantach
10 czerwca 2016
Kamaz Polska wprowadza w tym roku na rynek ciężarówki z silnikami Euro 6. W pierwszym etapie w ciężarówkach na rynek polski montowane są jednostki Cummins Euro 6 z mniejszej serii ISB 6,7 E6.
Jak poinformował Wojciech Traczuk, dyrektor handlowy spółki Autobagi Polska, wyłącznego reprezentanta w naszym kraju interesów rosyjskiego koncernu (Kamaz Polska jest wydzieloną strukturą organizacyjną spółki) – w 2015 roku firma mogła nadal sprzedawać egzemplarze z jednostkami napędowymi Euro 5. Niemniej brak pojazdów z jednostkami Euro 6 stawał się coraz bardziej widoczny. Dopytywała o nie stale rosnąca grupa odbiorców. 

Coraz mniej rosyjskie 

– Analogicznie jak w przypadku silników Euro 5, na tę chwilę silniki Euro 6 pochodzą tylko od Cumminsa – powiedział W. Traczuk. – Są to sprawdzone wyroby z serii ISB, w dodatku występujące w większej liczbie wersji docelowych, niż uprzednio. 
Cummins zapewnia na terenie kraju użytkownikom wymagane wsparcie techniczne. 
W nowych pojazdach są także standardowo instalowane inne kluczowe komponenty od renomowanych zachodnioeuropejskich dostawców. Przykładowo skrzynie biegów pochodzą z koncernu ZF, a inne ważne podzespoły od firm takich jak Bosch, Wabco, Holset, Sachs czy Knorr Bremse. 
Wprowadzenie tych podzespołów m.in. w układzie hamulcowym czy w znacznej części układu napędowego powoduje, że tak skompletowane ciężarówki charakteryzują się poprawionymi walorami eksploatacyjnymi, w tym obniżonym zużyciem paliwa, zredukowanymi wymaganiami obsługowymi i większym komfortem jazdy. 
Podstawowy etap procesu produkcyjnego odbywa się w macierzystych zakładach OAO Kamaz w Rosji, natomiast ostateczny montaż spółka Autobagi prowadzi na Litwie. Taki dwuetapowy proces wytwórczy pozwala na połączenie wysokiej jakości wykonania z atrakcyjną ceną. 
Samochody dostępne są w licznych odmianach 2- i 3-osiowych, z jedną, dwoma bądź trzema osiami napędowymi.

Silniki w trzech wersjach

W pierwszym etapie w Kamazach na rynek polski montowane są 6-cylindrowe jednostki Cummins Euro 6 ISB 6,7 E6, o pojemności 6,7 litra. Wyposażone są w turbodoładowanie, chłodzenie powietrza doładowującego oraz układ elektronicznej kontroli. W celu spełniania normy Euro 6 połączono chłodzoną recyrkulację spalin (EGR), turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek VGT oraz systemu selektywnej redukcji katalitycznej SCR, uzupełnione o filtr cząstek stałych (DPF). 
Obecnie ISB 6,7 Euro 6 występuje w trzech wariantach: 250 KM/950 Nm, 280 KM/1.020 Nm i 310 KM/1.100 Nm. Ze wszystkimi współpracuje tylko jeden typ skrzyni przekładniowej – 9-biegowa, mechaniczna ZF 9S1310TO. 

W różnych ciężarówkach

W trzech wersjach dostępne są silniki w 3-osiowym, lekko uterenowionym podwoziu 6x4 – typ 65115 – T2525 – 250 KM/ T2528 – 280 KM/ T2531 – 310 KM, dedykowanym m.in. pod wywrotki. Pojazd z rozstawem osi 1-2 3.190 mm, o masie własnej 7.250 kg, dysponuje ładownością 17.950 kg oraz dopuszczalną masą całkowitą 25,2 t.
Kamaz Polska proponuje też typ T2531 310 KM, o rozstawie osi 1-2 3.190 mm, z trójstronną wywrotką, traktowaną jako fabryczna. Przy dmc 25,2 t masa własna tego auta wzrasta do 10,2 t, co oznacza ładowność na poziomie 15 t. 
Inna fabryczna wywrotka Euro 6 to 65111 – T2531 6x6 310 KM. W porównaniu do poprzedniej – T2531 6x4 – ma niewiele większą dzielność terenową, ze względu na założenie na osiach tylnego napędowego tandemu bliźniaczego ogumienia. Zastosowanie wzmocnionej skrzyni ładunkowej, przygotowanej do tylnego wywrotu i przeniesienia napędu ze skrzynią rozdzielczą i przednim mostem spowodowało zwiększenie masy własnej do 11,2 t. W związku z tym ładowność spadła do 14 ton. 
W 2-osiowym, szosowym podwoziu 53605 – K2031 4x2, o rozstawie osi 3.950 mm, też zastosowano silnik 310-konny. Przy dmc 20,5 t, ładowność dochodzi do aż 14 t. Samochód polecany jest m.in. do tzw. ciężkiej dystrybucji oraz dla służb komunalnych, budownictwa i drogownictwa.
Silniki Euro 6 trafiają również do podwozi z wszystkimi osiami napędowymi i o wysokiej dzielności terenowej. Najlżejszym z nich jest 2-osiowy typ 43502 – B1225 4x4, o rozstawie osi 4.180 mm, z pojedynczym ogumieniem na wszystkich kołach (dmc 12,7 t, ładowność do 6,2 t). Do napędu wykorzystano silnik o mocy 250 KM. Zdolność pokonywania wzniesień przekracza 50%! Takie pojazdy najczęściej zamawiają ekipy poszukiwawcze, remontowe, energetyczne i naprawcze, drogownictwo oraz straż pożarna i siły zbrojne. 
Wzmocnione masowo wydanie 43502 – B1225 4x4 stanowi typ 43502H – B1625 4x4, z silnikiem 250 KM (dmc – 15,4 t), i możliwością zainstalowania kabiny załogowej, wydłużonej. Zdolność pokonywania wzniesień też przekracza 50%. Przy podobnej masie własnej (6,9 t) ładowność wzrosła do 8,5 t, tak więc auto nadaje się do współpracy z szerszą gamą zabudów, przykładowo z żurawiem za kabiną o podniesionym udźwigu. 
3-osiowy typ 43118 – B2131 6x6, z silnikiem 310 KM może być wyposażony w różne kabiny, w tym wydłużoną, załogową, czterodrzwiową. Wersję tę przygotowano też do sprostania najtrudniejszym warunkom drogowym. Wyróżnia się dzielnością terenową – zdolność pokonywania wzniesień nie mniej niż 50%. Na wszystkich kołach zakładane jest pojedyncze, balonowe ogumienie z bieżnikiem terenowym. Przy rozstawie osi 1-2 3.690 mm i masie własnej 9 t ma dmc 21,6 t. W rezultacie ładowność taktyczna – terenowa wynosi 10-12 t i przy tym naciski jednostkowe na osie nie przekraczają 7-7,5 t. 
Zamówione samochody Euro 6 trafiają już do nabywców. Są również plany, aby do odmian najcięższych wprowadzić silniki o wyższej mocy maksymalnej, około 400 KM. Co ciekawe, mogą to wcale nie być jednostki Cumminsa, lecz Liebherra, z którym Kamaz udanie kooperuje od jakiegoś czasu, początkowo przy realizacji projektów ciężarówek do wyścigów terenowych. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.