Najnowsze koparki kołowe to maszyny o większej wydajności, oszczędzające paliwo i mniej uciążliwe dla środowiska. Coraz częściej stają się urządzeniami, które można wykorzystywać do wielu zadań. Producenci poprawiają komfort pracy operatora, wprowadzają ułatwienia w obsłudze maszyn, zwiększają ich trwałość.
	Rynek koparek kołowych wzbogacił się ostatnio m.in. o nowe maszyny Doosan, Mecalac i Volvo.
	Wysokowydajne maszyny Doosan 
	Nowe koparki kołowe Doosan, 17-tonowa DX170W-5 i 21-tonowa DX210W-5, zgodne z normą Stage IV, to maszyny wydajniejsze w porównaniu do modeli poprzedniej generacji. Charakteryzują się większą sterownością, zwrotnością i komfortem, wprowadzono w nich rozwiązania zapewniające większą oszczędność paliwa, dłuższy czas eksploatacji, a także większą moc i trwałość. 
	Maszyny napędzane są przez znany 6-cylindrowy, chłodzony cieczą silnik Diesla Doosan DL06P z turbodoładowaniem, spełniający wymagania Stage IV dzięki zastosowaniu EGR (system recyrkulacji spalin) oraz SCR (selektywna redukcja katalityczna) bez konieczności użycia DPF (filtr cząstek stałych). Silnik w koparce DX170W-5 rozwija moc 152 KM (większą o 10%). Siłę trakcyjną zwiększono o 5%. W cięższym modelu silnik uzyskuje 189 KM – oprócz 17-procentowego wzrostu mocy zwiększono o 14% moment obrotowy. 
	Zarówno silnik, jak i innowacyjne i unikalne funkcje zmniejszają zużycie paliwa średnio o 10%. Należą do nich dzienny licznik kilometrów, pozwalający operatorowi sprawdzić zużycie paliwa w dowolnym okresie bezpośrednio z poziomu panelu sterowania oraz opracowany przez Doosan układ SPC (Smart Power Control), który monitoruje moc silnika i pompy oraz ogranicza ją w zależności od rodzaju pracy i obciążenia.
	Przepływ pompy głównej w modelu DX170W-5 zwiększono o 9%, zaś dzięki zwiększeniu ciśnienia w nowym układzie hydraulicznym Negacon udało się zwiększyć moc kopania na łyżce o 10% i na ramieniu o 3%. 
	Nowy układ hydrauliczny Posicon w 21-tonowym modelu jest bardziej wydajny o 3%, co przekłada się na 8-procentowy wzrost mocy kopania na łyżce i 6-procentowy na ramieniu. 
	Cięższa o 220 kg przeciwwaga w mniejszej koparce oraz zwiększone odpowiednio o 4 i 5 cm szerokość maszyny i rozstaw kół zapewniają wzrost udźwigu oraz poprawę stabilności maszyny. Udźwig z przodu został zwiększony o 10%, zaś udźwig z boku zwiększył się o 6%. Zwiększenie masy cięższej koparki o 900 kg oraz szerokości maszyny pozwoliło zwiększyć udźwig z przodu od 4 do 8% oraz z boku o od 12 do 15%.
	Nowy system zawieszenia kabiny CabSus zmniejsza drgania do 20% oraz redukuje hałas w kabinie aż o 4 dBA. Wyposażenie nowej kabiny obejmuje przełącznik typu jog/shuttle, przełączniki czterech trybów pracy i czterech trybów zasilania, przełączniki do sterowania ciśnieniem i przepływem w pomocniczym układzie hydraulicznym bezpośrednio z fotela operatora, joysticki o małym skoku i pedał do precyzyjnego sterowania proporcjonalnego oraz nowy system umożliwiający sterowanie dwukierunkowe liniami za pomocą joysticka lub pedału. 
	Operator ma do dyspozycji m.in. panel sterowania z 7-calowym kolorowym wyświetlaczem FT LCD, zautomatyzowaną klimatyzację i więcej schowków. Nowa kabina ciśnieniowa jest uszczelniona i wyposażona w filtry powietrza, zaś zwiększone ciśnienie wewnątrz zapobiega przenikaniu pyłu do środka.
	Rama podwozia została wzmocniona celem zmniejszenia naprężeń i zwiększenia trwałości. Rama wysięgnika również została wzmocniona poprzez zastosowanie konstrukcji skrzynkowej i zwiększenie grubości poszczególnych elementów. Wzmocniono także lemiesz i zaczep H.
	
		
			
			
		
		
			
				| Doosan DX170W-5 (wysięgnik łamany z ramieniem 2,5 m) | 
		
		
			
				| Masa robocza | 16,8 t | 
			
				| Głębokość kopania (przód - standard) | 5.745 mm | 
			
				| Zasięg kopania (przód - standard) | 9.090 mm | 
			
				| Wysokość kopania (przód - standard) | 10.045 mm | 
			
				| Siła uciągu | 10 kN | 
			
				| Moc kopania na łyżce (ISO) | 12,3 t | 
			
				| Moc kopania na ramieniu (ISO) | 8,6 t | 
			
				| Udźwig na poziomie gruntu (z przodu) | 5,97 t na 6,0 m | 
			
				| Prędkość jazdy: | 37 km/h | 
			
				| Silnik (SAE J1349, netto): | 6-cylindrowy Doosan DL06P Stage IV (EGR/SCR), 113,3 kW (152 KM) przy 2.000 obr/min | 
		
	
 
	
		
		
	
	
		
			| 
					Doosan DX210W-5 (wysięgnik jednoczęściowy z ramieniem 2,75 m) | 
	
	
		
			| 
					Masa robocza | 
					20,9 t | 
		
			| 
					Głębokość kopania (przód - standard) | 
					5.905 mm | 
		
			| 
					Zasięg kopania (przód - standard) | 
					9.705 mm | 
		
			| 
					Wysokość kopania (przód - standard) | 
					9.870 mm | 
		
			| 
					Siła uciągu | 
					12 kN | 
		
			| 
					Moc kopania na łyżce (ISO) | 
					16,0 t | 
		
			| 
					Moc kopania na ramieniu (ISO) | 
					11,2 t | 
		
			| 
					Udźwig na poziomie gruntu (z przodu) | 
					7,99 t na 6,0 m | 
		
			| 
					Prędkości jazdy | 
					35 km/h | 
		
			| 
					Silnik (SAE J1349, netto) | 
					6-cylindrowy Doosan DL06P Stage IV (EGR/SCR), 141,2 kW (189 KM) przy 1.900 obr/min  | 
	
	 
	Zwarte koparki Mecalac
	Na targach maszyn budowlanych ostatnio aktywna jest francuska firma Mecalac, organizująca m.in. dynamiczne pokazy pracy maszyn na kieleckiej „Autostradzie”. Jedną z najnowszych maszyn tej marki jest koparka kołowa 714MWe, o zwartej konstrukcji.
	Przy małym promieniu zachodzenia tyłu nadwozia równym 1.600 mm, 714MWe pracuje w obrębie jednego pasa jezdni. Kinematyka wysięgnika czyni maszynę efektywną nawet w najbardziej ograniczonych strefach pracy. Promień skrętu 4.440 mm, 4 koła skrętne, możliwość jazdy ukosem („psi chód”) minimalizują ilość wykonywanych ruchów.
	Wśród cech wyróżniających ten model producent wymienia m.in. mechaniczne szybkozłącze z hydraulicznym odryglowaniem, szybkie i bezpieczne mocowanie odpowiedniego osprzętu, zespolenie działania siłowników, ułatwienie pracy przez wykorzystanie całego zakresu pracy maszyny, podnoszenie głównego wysięgnika za pomocą dwóch asymetrycznych siłowników, stały moment podnoszenia w całym zakresie pracy, drzwi przesuwno-uchylne, łatwy i bezpieczny dostęp do kabiny kierowcy nawet w ograniczonej przestrzeni, składane schodki, łatwe i bezpieczne wchodzenie i wychodzenie z kabiny, sterowanie elektroniczne Buscan, rozdzielanie przepływu zależnie od obciążenia.
	
		
			
			
		
		
			
				| Mecalac 4 714MWe |  | 
		
		
			
				| Ciężar całkowity maszyny gotowej do pracy | 14.100/15.200 kg | 
			
				| Szerokość całkowita | 2.520 mm | 
			
				| Promień zachodzenia tyłu nadwozia | 1.600 mm | 
			
				| Moc | 90 kW/122 KM | 
			
				| Maks. głębokość kopania | 4.550 mm | 
			
				| Maks. ciężar ładunku - | 8.200/9.000 kg | 
			
				| Siła skrawania | 5.500/6.200 daN | 
			
				| Siła odspajania | 8.400 daN | 
			
				| Prędkość jazdy | 35 km/h | 
		
	
 
	
		 
	
		
			
				
				
			
			
				
					| Mecalac 4 714MWe | 
			
			
				
					| Ciężar całkowity maszyny gotowej do pracy | 14.100/15.200 kg | 
				
					| Szerokość całkowita | 2.520 mm | 
				
					| Promień zachodzenia tyłu nadwozia | 1.600 mm | 
				
					| Moc | 90 kW/122 KM | 
				
					| Maks. głębokość kopania | 4.550 mm | 
				
					| Maks. ciężar ładunku - | 8.200/9.000 kg | 
				
					| Siła skrawania | 5.500/6.200 daN | 
				
					| Siła odspajania | 8.400 daN | 
				
					| Prędkość jazdy | 35 km/h | 
			
		
	 
	
		Wielozadaniowe Volvo 
	
		Nowe koparki kołowe EW160E i EW180E Volvo CE to maszyny wielozadaniowe. Obydwa modele można dostosować do potrzeb użytkownika, korzystając z dodatkowych funkcji oraz wachlarza elastycznych konfiguracji, które pozwalają operatorom łatwo i szybko zmieniać osprzęt.
	
		Użytkownicy mogą np. wybierać spośród 12 różnych konfiguracji opon oraz różne długości ramienia koparkowego. Opcjonalne funkcje hydrauliczne „X1 młot/nożyce” i „X3 rotator przegubowy” zapewniają moc osprzętowi wymagającemu przepływu jedno- lub dwukierunkowego oraz przepływ dwukierunkowy dla osprzętu wychylnego lub obrotowego. 
	
		Operator może nie tylko szybko i łatwo zmieniać osprzęt potrzebny do wykonywania wszystkich prac na placu robót, ale także zabrać go w dowolne miejsce, oszczędzając czas transportu i zawsze gwarantując gotowość koparki do pracy. Obydwa modele są dopuszczone do użytkowania na drogach i można je wyposażyć w zaczep holowniczy o uciągu do ośmiu ton z hamulcami suchymi i do trzech ton bez hamulców. Operatorzy mogą również zabrać ze sobą wszystkie narzędzia w specjalnej, wysuwanej z podwozia skrzynce narzędziowej typu szufladowego. Dzięki tej nowej funkcji można przenosić ciężar do 120 kg. Przegrody skrzynki narzędziowej, które można ustawić w pięciu różnych pozycjach, pomagają operatorowi zachować porządek, a blokada mechaniczna nie pozwala na wysunięcie się szuflady podczas transportu czy eksploatacji. W kabinie jest więcej miejsca do przechowywania, a także dużo miejsca na nogi. 
	
		Koparki uzyskały większą wydajność dzięki lepszej kontroli. Na przykład układ elastycznego zawieszenia wysięgnika, wyposażony w obwód hydrauliczny i amortyzatory gazowe, umożliwia operatorowi szybszą jazdę po wyboistych drogach czy nierównym terenie. Udoskonalono również cały układ hydrauliczny dla uzyskania większej precyzji reakcji. Elementy interfejsu maszyny, w tym drążki sterownicze, klawiatura i monitor LCD, są proste i łatwe w obsłudze. 
	
		Duża szyba przednia zapewnia dobrą widoczność, poprawiono też widoczność w prawo i wprowadzono funkcję Volvo Smart View. Trzy kamery zamocowane na trzech narożnikach maszyny przekazują w czasie rzeczywistym obraz pracującej maszyny widzianej z góry. Rejestrują również poszczególne ujęcia maszyny z przodu, z tyłu i z boku. Ta inteligentna i wiodąca w branży technologia pomaga operatorowi widzieć pod każdym kątem i zapewnić bezpieczny obrót maszyny.
	
		Silniki Volvo spełniają wymagania norm emisji Stage IV. Obydwa modele posiadają certyfikat EuroTest, który zapewnia zgodność z nowo wprowadzonymi europejskimi przepisami bezpieczeństwa. Solidne osie koparki z automatyczną lub włączaną przez operatora funkcją ruchu wahliwego osi przedniej, są niezwykle wytrzymałe, podobnie jak podwozie, które chroni duży prześwit do podłoża, i jest wystarczająco mocne, aby radzić sobie w trudnych warunkach. 
 
	 
	
		
		
		
	
	
		
			| Volvo EW 160E i EW 180E | 
	
	
		
			| Model | EW 160E | EW 180E | 
		
			| Silnik | VOLVO D6J | VOLVO D6J | 
		
			| Maks. moc | 32 obr/s / 1900 obr/min | 33 obr/s / 2000 obr/min | 
		
			| Brutto (ISO 14396) | 115 kW (156 KM) | 129 kW (175 KM) | 
		
			| Netto (ISO 9249, DIN 6271) | 112 kW (152 KM) | 126 kW (171 KM) | 
		
			| Maks. prędkość jazdy (w terenie/po drodze/pełzanie) | 5-8,7/20-35/4 km/h | 5-8,7/20-35/4 km/h | 
		
			| Udźwig (wysięgnik 2-częściowy/ramię 2,6 m/lemiesz z przodu i podpory z tyłu; zasięg 4,5 m; wysokość 3 m) | 6,2 t | 9,8 t | 
		
			| Siła wyrywania na siłowniku łyżki (ISO) | 126 kN | 136 kN | 
		
			| Maks. wysięg przy kopaniu  (wysięgnik 2-częściowy/ramię 2,6 m) | 9,3 m | 10 m | 
		
			| Maks. głębokość kopania (wysięgnik 2-częściowy/ramię 2,6 m) | 5,7 m | 6,0 m | 
		
			| Masa robocza* | 16,2 - 18,2 t | 17,8-20,8 t | 
		
			| * W przypadku modelu EW160E z kabiną podnoszoną hydraulicznie (opcja) masa może wzrosnąć do 20,5 t |